I helsesektoren i Norge pågår det store utviklingsløp for å lage plattformer med samlinger av helseopplysninger og dataansvarlige, med blant annet Velferdsteknologisk knutepunkt, Felles kommunal pasientjournal, Helseanalyseplattformen og Helseplattformen. Det snakkes stort om gevinstene man oppnår, også økonomisk.
Muligheter og utfordringer
Slike løsninger kan gi store åpenbare gevinster for samhandling og informasjonsutveksling på tvers av grenser for dataansvar etter personvernregelverket, og de vil gjøre det enklere å bruke data på nye måter og til nye formål.
Plattformene kan også gi store fordeler for etterlevelse av personvernplikter og rettigheter. Løsningene kan bli sikrere og tryggere, og de registrerte vil få betydelig bedre informasjon og oversikt, og bedre muligheter til å håndheve sine rettigheter. Innbyggerundersøkelsen Direktoratet for e-helse nylig har gjennomført viser at befolkningen har lite oversikt over hvor det behandles helseopplysninger om dem.
Samtidig kan disse plattformene også medføre nye utfordringer for personvernet. Ser vi disse utfordringene i tilstrekkelig grad? Medfører løsningene nye trusler for personopplysningsvernet?