Debatten om bruk av mobiltelefon på skole og klasserom ruller. Mange skoler nedlegger forbud. Andre ønsker å se på muligheter. Men handler debatten bare om mobilen som distraksjon og uromoment? Hva med elever som kan ha stor nytte av mobiltelefonen som et redskap for bedre læring? Hva med elever med dysleksi, elever som strever med struktur eller elever som av andre grunner har stor nytte av mobilen som et læringsverktøy? Hvorfor skal de måtte legge det verktøyet de bruker i hverdagen ellers bort, når de kommer på skolen?
Vi ønsker å løfte temaet til debatt og reise noen viktige spørsmål om vi har glemt disse elevene i debatten?
Medvirkende
Martin Johannessen, Ansvarlig for Podcasten Rekk opp hånda
Vigdis Waaler, Spesialpedagog, Rustad skole, Ås kommune
Øystein Gilje, Forsker, Universitetet i Oslo
Alida de Lange D'Agostino, Leder, Elevorganisasjonen
May Dypdalen, Rektor, Stavenes ungdomsskole, Arendal
Trond Markusen, President, NITO
Torstein Tvedt Solberg, Medlem av utdannings- og forskningskomiteen, Arbeiderpartiet