Mengden gods som skal transporteres til og fra Norge, samt rundt i landet kommer etter alle beregninger til å øke drastisk de nærmeste årene. Dette i en periode der det allerede er biltransporten som øker mest, til tross for mange års tverrpolitiske ambosjoner om å få mer gods over på sjø og bane.
Er det på tide at miljøperspektivet løftes høyt nok i samferdselspolitikken til at det endelig blir fokus på godsoverføring? Kombivolumet (det som også kan sendes med bil) på norske godstog løfter 250 000 trailerturer fra veien. En godsbåtrute mellom Bodø og Tromsø (som gamle MS Tege) som en forlengelse av Nordlandsbanen kan løfte ytterligere 25 000 trailerturer av veien. Hva skal til for å oppnå dette? Er det på tide at miløregnskapet blir en viktigere faktor når vi regner samfunnsøkonomisk nytte?
Faginnledninge3 12:00 - 13:00:
Marius Holm, Zero
Geir Mo, Norges Lastebileier-Forbund
Kenneth L. Rødseth, Transportøkonomisk Institutt
Kjell-Olav Gammelsæther, Norske Havner
Politisk debatt 13:00 - 14:00:
Atle Hamar, Venstre
Øystein L. Hansen, Arbeiderpartiet
Liv Kari Eskeland, Høyre