Stortinget har som mål at en utbedret og ferjefri E39 skal utvikles til en effektiv og sammenhengende vei, som vil knytte innbyggere, regioner og næringsliv på en effektiv måte og halvere den totale reisetiden på hele den 1.100 km lange strekningen mellom Kristiansand og Trondheim.
60 prosent av Norges tradisjonelle industri er lokalisert på vestlandskysten og 1/3 av landets befolkning er bosatt der.
For å oppnå kontinuerlig fast forbindelse må de syv ferjestrekningene erstattes med nye løsninger. Utfordringene er komplekse med fjorder som strekker seg fra 1,6 til 4, 5 km i bredde, og fra 400- 1250 meter i dybde. Det betyr at bruer, undersjøiske tunneler og eventuelt nye løsninger vil være rekordstore, ekstreme strukturer. Prosjektet vil sette en rekke verdensrekorder.
Forskerne jobber med å finne alternative løsninger på fjordkryssingene. Det forskes på flytende bruer, nedsenkede rørbruer (flytende tunneler), hengebruer på flytende eller forankrede plattformer eller kombinasjoner av de ulike løsningene.
Prosjektet får stor internasjonal oppmerksomhet. Kostnadsrammen er på 340 milliarder NOK.
For å løse alle utfordringene; fjordkrysninger, klimalaster (vind, bølger, strøm), energieffektivitet, miljøaspekter, sikkerhetsaspekter, konstruksjonsutfordringer med mer, har vi startet et omfattende forskningsprogram med 55 PhD- og post.doc forskere og om lag 200 studenter ved NTNU er involvert i prosjektet.