til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2018

CO2-fond for næringslivets transporter - et effektivt virkemiddel for utslippskutt

Arrangør
NHO på vegne av 23 samarbeidende næringsorganisasjoner
Dag
Torsdag 16/8 2018 12:15 - 13:45
Arrangementstype
Seminar
Tema
Klima/miljø , Næringsliv
Språk
Norsk
Sted
MØR biffhus
Stedsbeskrivelse:
Rådstua, gateplan
 


Om arrangementet

Norske politikere har satt som mål å halvere utslippene av klimagasser fra transportsektoren innen 2030. Næringslivets transporter står for 2/3 av de samlede transportutslippene.

Høsten 2018 skal myndighetene og næringsorganisasjonene forhandle om etablering av en miljøavtale med tilhørende CO2-fond for næringslivets transporter. Oppdraget er gitt av Stortinget, og målet er å skape et nytt effektivt virkemiddel for utslippskutt og utrulling av klimavennlige teknologiløsninger i næringstransporten.

Som forberedelse til forhandlinger er det gjennomført en rekke utredninger av ulike tema som skal utgjøre et felles og omforent kunnskapsgrunnlag for myndighetene og næringslivet. Miljødirektoratet har modellert kostnader og potensial for utslippsreduksjoner. Thema Consulting har utredet teknologistatus og fremtidig utvikling av klimavennlig teknologi i ulike transportsegmenter, og incentivvirkninger av et CO2-fond. I tillegg har Skatteetaten og Advokatfirmaet Kluge utredet praktiske utfordringer -og forholdet til statsstøtteregelverket.

På dette seminaret vil du få en smakebit fra innholdet i de ulike utredningene, et møte med organisasjoner og bedrifter som står bak initiativet, samt en paneldiskusjon CO2-fond som virkemiddel. 

Bakgrunn

En bred allianse av 24 samarbeidende næringsorganisasjoner ønsker å etablere en miljøavtale med tilhørende CO2-fond for næringslivets transporter. CO2-fondet skal være et virkemiddel for raskere utrulling av lav- og nullutslippsløsninger og reduserte klimagassutslipp, og samtidig styrke næringslivets grønne konkurransekraft. CO2-fondet bør omfatte så mye som mulig av næringslivets transporter, det vil si lastebiler, busser, varebiler, anleggsmaskiner, landbruksmaskiner, ferger, nærskipsfart og fly.

Miljøavtalen setter en utslippsforpliktelse for alle segmentene samlet. Det gir fleksibilitet i gjennomføringen mht. tid, type tiltak og tiltak på tvers av sektorer. CO2-fondet bør være et privat fond organisert på en slik måte at det ikke kommer i konflikt med statsstøtteregelverket. Dette sikrer nødvendig fleksibilitet i utforming av
støtteprogrammer og fastsettelse av støttenivå. Finansieringen baseres på fritak fra CO2-avgift på drivstoff med korresponderende medlemsavgift til fondet.

CO2-fondet fastsetter selv en egnet insentivstruktur for å oppfylle målene i miljøavtalen, som innbetalingssatser og støttesatser. Det bør etableres insentiv til tilslutning i form av forskjellig sats på avgiftsfritak og betalingsplikt. CO2-fondet støtter i hovedsak tiltak på materiell og kjøretøy. Tilrettelegging av infrastruktur er vesentlig for nye løsninger. Infrastrukturtiltak kan støttes der andre ordninger ikke er tilstrekkelige.

Medvirkende
  • Arvid Moss, President, NHO
  • Eivind Magnus, Partner, THEMA Consulting Group
  • Else-May Botten, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
  • Ketil Kjenseth, Stortingsrepresentant, Venstre
  • Liv Kari Eskeland, Stortingsrepresentant, Høyre
Kontaktperson
Christoffer Sahl, Seniorrådgiver, Næringslivets Hovedorganisasjon, 92237855, christoffer.sahl@nho.no
Universell utforming
Servering
Ja
Sidevisninger
1542