Mens den norske klimadebatten ofte har handlet om karbonfangst og -lagring, ligger det også store, og kanskje mindre kjente muligheter til å skape et sirkulært kretsløp gjennom karbonfangst og -bruk (CCU). Kan CCU kan bli en viktig del av løsningen for å redusere utslippene fra luftfarten, en sektor har vist seg vanskelig å elektrifisere?
Infiniums første kommersielle anlegg for produksjon av e-fuel, er allerede i drift i Texas, USA. Nå står Mo i Rana, Norge, for tur.
I Arendal stiller vi spørsmålene: • Hvordan kan karbonfangst kombineres med produksjon av bærekraftig flydrivstoff (SAF) for å bidra til å kutte klimagassutslippene i luftfarten? • Kan karbon fra industrien omdannes til en ressurs - og hvor sirkulært vil dette kretsløpet bli? • Hvor stort er potensialet for såkalt bærekraftig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel) i norsk luftfarten? • Hva kreves av teknologi, infrastruktur og samarbeid mellom industrien og myndigheter for å gjøre dette lønnsomt og skalerbart? • Hvilken rolle kan Norge spille når det kommer til å utvikle og iverksette slike løsninger? • Hvordan kan flybransjen og aktører som Avinor og NHO Luftfart bidra til å akselerere overgangen til bærekraftig flydrivstoff?
Vi ser på hvordan teknologier som SAF-produksjon kan integreres i eksisterende verdikjeder, hvilke utfordringer og muligheter som finnes, og hva som må til for å skalere opp denne løsningen.