Ungdomsliv i skole, hjem og fritid er hyppig tema i den offentlige debatten, ofte preget av bekymringer og sterke motsetninger. Ungdom fremstilles som enten vellykkede eller mislykkede, friske eller syke, kriminelle eller for pliktoppfyllende. Virkeligheten er mer nyansert.
Ungdom møter utfordringer, men de opplever også mestring, glede og mening. I denne debatten utforsker vi hvordan det egentlig er å være ung i dag. Vi retter søkelyset mot de positive sidene ved ungdomslivet. Hva bidrar til at unge trives og har et godt liv?
Regjeringens nye nasjonale livskvalitetsstrategi skal bidra til å gi et bedre og mer helhetlig mål på hvordan livskvalitet kan bli brukt for å skape et godt liv for alle. Livskvalitet handler om det som «virkelig betyr noe» i menneskers liv – både subjektive opplevelser som glede, mestring og mening, og ytre rammer som økonomi, arbeidsliv og boforhold. Men hva betyr dette for ungdom?
Studier viser at norsk ungdom generelt har det bra, de lever aktive, innholdsrike og engasjerte liv med gode relasjoner til både foreldre, lærere og venner. Samtidig øker presset, bekymringene for fremtiden, og mange sliter med psykisk helse og stress. Hvordan kan vi forstå denne kompleksiteten?
Vi spør: • Hvordan opplever ungdom livet i dag? • Hvordan kan en nasjonal livskvalitetsstrategi bidra til bedre livskvalitet for unge? • Hvordan kan vi sikre at ungdom selv får bidra i utformingen av politikk som berører deres liv? • Hva gjør politikerne for å styrke unges livskvalitet, og hva mer bør gjøres? • Hvordan kan forskning på ungdom bidra til å utvikle politikk som fremmer gode ungdomsliv?