Kan vi gjøre NAV bedre? Fattignettverket Norge er opptatt av at alle som trenger det skal få gode tjenester fra NAV. Derfor har vi deltatt i Brukerutvalg, men det er i dag nesten ingen brukerutvalg i Norge som fungerer etter NAV-lovens intensjoner. Vi har arrangert møter om NAV sin rolle i Fattigdomsbekjempelsen, men vi opplever heller at NAV bidrar til å skape mer fattigdom enn å bidra til å redusere den. Spesielt er vi bekymret for lave ytelser og sosialsatser som fører til at mange ligger under fattigdomsgrensa. Ingen i Norge burde ha en inntekt som ligger under det kostnadsnivået som framgår av SIFOs standardbudsjettforskning. Vi er spesielt bekymret for at NAV fokuserer for mye på arbeidslinja som vi anser som det motsatte av velferdslinja. Fattignettverket Norge vil innlede om sitt syn på hvordan NAV kan bli mer brukervennlig og om muligheten for å utvikle bedre NAV-tjenester. Vi vil invitere representanter fra NAV, fra fagforeninger, fra forskningen og fra politikken. NAV-ombudet i Agder vil delta og vi spør om det bør være NAV-ombud i alle fylker. Men vår oppgave er å formidle NAV-brukernes interesser slik de kommer fram gjennom debatten til politikerne, NAV-ledelsen og andre.