Og endringene skjer raskere og med større kraft enn tidligere. Kompetansekravene øker og alle ansatte må til pumpene. Kanskje så mange som 30 000 ansatte må søke nødhavn hos NAV, der minst like mange er på venterommet fra før av. Kunden krever økt fleksibilitet og bekvemmelighet mellom fysiske og digitale handleopplevelser. Det utfordrer både lokal handelsstand – og ikke minst lokal næringspolitikk.
Enden er ikke nær. Handelen har alltid endret seg og er fortsatt en bransje å satse på i Norge. Vi behøver bare litt politikk, pasjon, kunnskap og kundegrunnlag, men dette må vi snakke mer om, organisasjonene, politikerne og NAV.
Hva kan organisasjonene, bransjen og myndighetene gjøre sammen, og hver for seg i møte med omstillingene? Kan næringen regne med forutsigbare rammevilkår? HK og Virke inviterer til debatt om utvikling av handelsnæringen - Norges største sysselsetter – nå og i framtida