Stoltenbergutvalgets rapport, levert 4.februar 2019, skal gi lokale og nasjonale myndigheter et bedre grunnlag for å velge de mest effektive tiltak for å motvirke uheldige kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Utvalget lanserer forslag om å innføre tydelige mål for læringsutbytte om kjønnsforskjeller og kjønnssterotopier i rammeplanen for barnehagelærer - og grunnskolelærerutdanningen. Rapporten foreslår også å innføre en forskningsbasert, standardisert kartleggging av barns språklige, numeriske og sosiale utvikling ved fire- og seks års alderen. Disse dataene skal så kobles til andre registerdata for barnehage - og grunnopplæringen.
Må skolen utfordre kjønnstereotopier eller må man heller aksteptere at gutter vil konkurrere og jenter vil være flinke? Er registerdata og evidensbaserte opplegg svaret på spørsmålet som var utgangspunktet for denne rapporten?
Vi stiller disse spørsmålene til lederen av utvalget, Camilla Stoltenberg og drøfter dette med et panel av forskere og samfunnsdebattanter.