Norge er verdens beste trafikksikkerhetsland – for fjerde år på rad. Men tallene for drepte og hardt skadde på motorsykkel er fortsatt for høye.
MC-førere har betydelig høyere risiko enn de andre trafikantgruppene. Ulykkestallene går ned, men er fortsatt for høye.
Statens vegvesen har etablert og står nå i front for en nasjonal dugnad for bedre MC-sikkerhet i Norge. Med er også Norsk Motorcykkel Union (NMCU), Motorsykkelimportørenes Forening, Norsk MC-forhandlerforening, NAF MC, Trygg Trafikk, Kongelig Norsk Automobilforbund, ATL, Nord universitetet, Trafikkforum og Politiet/UP.
Forholdene må legges bedre til rette for nye og flere tiltak som bidrar til at de om lag 250 000 brukerne av motorsykkel og moped får en ytterligere risikoreduksjon.
Hvordan skal MC-sikkerheten på norske veier bedres? Må det kraftigere grep til? Er det veien, sykkelen eller sjåføren som er hyppigst årsak til de alvorlige ulykkene?
Dette er noe av det som Vegvesenet og flere av MC-aktørene vil diskutere under Arendalsuka.