Innen 2022 vil utslipp fra ferjedriften være halvert. Ny teknologi utvikles. Først gjennom gassferja «Glutra» (2000), deretter elferja «Ampere» (2015), og nå - verdens første hydrogenferje som blir satt i drift i 2021. Nullutslipp i ferjedriften er nå teknologisk mulig, med en potensiell utslippsreduksjon tilsvarende 300.000 biler. Samtidig skapes ny næringsvirksomhet og fantastiske muligheter for norsk leverandørindustri! Verden ser til Norge og teknologiutvikling i verdensklasse.
Denne utviklingen er resultat av Statens vegvesens aktive bruk av handlingsrommet som innkjøper av ferjetjenester, og fylkeskommunale innkjøpere som har dratt i samme retning. Erfaringene fra det offentliges kjøp av transport med ferje viser at innovasjon og utvikling kan forløses gjennom offentlige innkjøp. Erfaringen med dette offentlig-privat samarbeid er en suksesshistorie, som har gitt teknologi- og næringsutvikling i verdensklasse og gjør at verden ser til Norge.
Hvordan gikk dette til? Hvordan kan virkemiddelet «offentlige anskaffelser» og Statens vegvesens «metode for innovasjon» benyttes for å skape utvikling på områder hvor det offentlige er en stor innkjøper?
Dette er spørsmål Vegvesenet og andre sentrale aktører vil belyser og diskutere. Møte- og debattleder er Birgit M. Liodden.
Som seg hør og bør på et "ferjearrangement" - det serveres svele og kaffe.
Arrangementet vil bli streamet på https://www.facebook.com/vegnett