Elflykappløpet handler om mye mer enn klima
Innen 2030 må flyflåten på det norske kortbanenettet byttes ut. Utviklingen av nullutslippsfly er godt i gang, men går for sakte. Tiden er knapp, dersom kortbaneflyene skal kunne erstattes med nullutslippsfly.
Kortbanenettet har vært ryggraden i norsk samferdsel siden 70-tallet. En fornyet fossil flyflåte vil bety opptil 30 år med nye utslipp og et redusert rutetilbud i distriktene.
Vi har kun 5-7 år på å sikre elektrifisering av kortbanenettet i Norge.
Vi spør: Kan vi gjenskape det norske elbileventyret i lufta?
Deltakere:
Jon Georg Dale (FrP) - Samferdselsminister
Bjørnar Skjæran - Nestleder i Arbeiderpartiet,
Siv Mossleth - Stortingsrepresentant for Senterpartiet
Lars Haltbrekken - Stortingsrepresentant SV
Stein Nilsen – Administrerende direktør i Widerøe
Dag Falk-Petersen – Administrerende direktør i Avinor
Sigurd Øvrebø – Administrerende direktør Rolls-Royce Electrical Norway
Andreas Kollbye Aks – Strategidirektør Widerøe
Widerøesjokolade og enkel servering.