Arendal, Grimstad, Tvedestrand og Froland har et felles bo- og arbeidsmarked. Statistikken viser at det er mye pendling på tvers av kommunegrensene. Det betyr at innbyggerne i den ene kommunen påvirkes av det som skjer i den andre.
Måten vi har plassert boliger, arbeidsplasser, skoler, barnehager og andre offentlige institusjoner, har ofte ført til mer transport enn nødvendig. Spredt boligbygging og store avstander har gjort det utfordrende å lage et effektivt busstilbud.
Hovedvegene inn til Arendal og Grimstad har i dag køproblemer i rushtida. Utfordringene vil fortsette å øke dersom det ikke settes inn tiltak. Utbygging av E18 vil gi denne vegen stor kapasitet, og denne kapasitetsøkningen utfordrer tilgjengeligheten til våre kystbyer der vegsystemet har begrenset kapasitet. Løsningen er ikke å utvide Kystvegen, vegen ned Barbudalen eller Vesterled til firefelts veger fordi det vil være svært kostnadskrevende og gi økt personbiltrafikk.
Er det mulig å endre vaner? I dag foretas det rundt 160 000 bilturer daglig i regionen. Det vil si at 75 % av alle de daglige turene foretas med bil. 30 % av turene er kortere enn 3 km.
Hva skal til for å skape attraktive byer og tettsteder? Hvordan skal vi best legge tilrette for næringsutvikling, og hvordan få flere til å bytte ut bilen til fordel for sykkel, kollektivtransport eller å gå?
Debatten blir en forlengelse av debatten om byutvikling for små og mellomstore byer i Arendal kino kl. 10, men denne gangen med et mer lokalt fokus.