EU kommisjonen presenterte i slutten av mai de første delene av sitt forslag til mobilitetspakke. Pakken har blant annet som uttalt mål å fremme rettferdig konkurranse og å rydde opp i de sosiale forholdene til europas lastebilsjåfører. Men er tiltakene riktig medisin? Blant annet foreslår kommisjonen å liberalisere kabotasjereglene. Fra dagens ordning med maksimalt tre turer over syv dager, ønsker de å åpne for fri kabotasje i fem dager. Hva vil konsekvensene kunne bli av dette forslaget? Hvilke kanaler kan Norge bruke inn mot Brussel for å fremme vårt syn?
Matthias Maedge, leder av IRUs (International Road Transport Union) Brussel-kontor er en nøkkelperson i ulike EU-prosesser og en virkelig "insider" i miljøet. Sammen med statsråd Solvik-Olsen og NLFs Geir A. Mo vil han diskutere status og muligheter for å påvirke EUs arbeid med nye regler for godstransport. Det blir også innspill fra andre aktører i den norsle transportnæringen. Det legges opp til en todeling av seminaret hvor den første delen avholdes på engelsk.
Seminaret arrangeres i samarbeid med Norsk Transportforum, som er en organisasjon bestående av Norges Lastebileier-Forbund, TS-forum Norge og Norges Turbileierforbund.