EU ønsker mer konkurranse og friere flyt av varer og arbeidskraft innen samferdsel. Hvordan kommer det til å påvirke norsk jernbane og norsk buss- og langtransport?
Vi har en mengde erfaringer med hvordan konkurranseutsetting av jernbanen i Europa har ført til privatisering, oppdeling og et dårligere og dyrere tilbud for publikum, og dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Sikkerheten kan også bli svekket når tilsynet med jernbanen skal skje fra et kontorlangt unna Norge. Snart skal EUs jernbanepakke 4 behandles av Stortinget. Om den vedtas, vil det ikke være mulig å reversere privatisering eller anbudsutsetting av persontrafikken på jernbanen. Det er på tide å diskutere og reagere.
Kabotasje betyr at utenlandske buss- og transportfirma kan ta oppdrag i Norge. Nå vil EU utvide denne adgangen på en måte som kan bety en trussel mot hele transportnæringa i Norge. Vi kan få sosial dumping i et helt nytt omfang, og sterkt svekket trafikksikkerhet. Både lastebileierne og de ansatte i transportnæringa reagerer. Hva kan gjøres?
Det er SVs EU/EØS-utvalg sentralt og i Agder, samt Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotiv-mannsforbund og Norsk Transportarbeiderforbund som arrangerer møtet.