Presset på kommunal sektor er økende. Det stilles høyere krav til effektiv ressursbruk og til brukervennlige tjenester. Norske kommuner får flere oppgaver, samtidig har de mindre penger å rutte med. Med eldrebølgen blir det kritisk at kommuner tar grep for å få mer ut av hver krone på eksisterende ressursbase. Det må digitaliseres der det er mulig, og tilrettelegges for at innbyggere kan bli mer selvbetjente.
Hvordan kan kommuner tenke nytt på hvordan oppgaver løses og organiseres? Hvordan kan de skape innbyggertjenester som gjør brukerne mer fornøyd, samtidig som de både er kostnads- og ressursbesparende? Og hvordan jobber de beste med nytenkning og innovasjon?
Agenda:
09:00-09:05: Introduksjon
Henrik Lervold, Markeds- og kommunikasjonsdirektør, PwC
09.05-09.30 Verdiskapning, selv med trange kommunebudsjetter
1.januar 2020 slås kommunene Selje og Eid sammen til Stad kommune. Stad kommune har som ambisjon å utfordre dagens tenkning rundt organisering av velferdstjenester og ressurser. De vil bevise at det er mulig å få til betydelig verdiskapning, selv innenfor trange kommunebudsjetter. For å dele deres tanker om fremtiden kommer Alfred Bjørlo, ordfører i Eid kommune, Kristine Dahl, rådmann for Selje kommune og Ingvill Flo, direktør i PwC.
09.30-10.00: Hvordan utvikle brukerorienterte innbyggertjenester?
Roger Mortensen, partner i PwC og Lavrans Løvlie, Norges guru innen tjenestedesign og gründer av Livework, deler beste praksis fra offentlig sektor og viser hvordan norske kommuner kan utvikle brukerorienterte innbyggertjenester.
10.00-10.15 Spørsmål og oppsummering
Oppmøte og lett servering fra kl 08:30
Praktiske spørsmål? Ta kontakt på charlotte.eneroth@pwc.com