Norske havvindhavner trenger et skippertak

Arrangør
Norwegian Offshore Wind, Norges Rederiforbund
Dag
Tirsdag 13.8 2024 13:00 - 14:00
Arrangementstype
Debatt
Tema
Energi
Infrastruktur
Språk
Norsk
Sted
Lille Andevinge
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
100
Medvirkende
Astrid Green, Forretningsutvikler, Norwegian Offshore Wind
Christine Korme, Kommunikasjonsdirektør, Norges Rederiforbund
Ingunn Kalve, Energy Transition Director, Subsea 7
Turid Storhaug, CTO, Windport
Jan - Kristian Haukeland, Executive VP, DOF Subsea
John Stangeland, CEO, NorSea Group
Maren Basso, Menon Economics
Tom Einar Karlsen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
Terje Halleland, Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet
Kontaktperson
Arne Vatnøy, Norwegian Offshore Wind, 93443552, av@norwegianoffshorewind.no
Nettside
http://www.norwegianoffshorewind.no
https://www.rederi.no
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Norske havvindhavner kan skape milliardverdier årlig fram mot 2030. Uten havnene blir det ikke mulig å nå havvindambisjonene våre. Det haster derfor med en plan for finansiering og utvikling. 

En analyse fra Menon Economics høsten 2023 viser et stort potensial for sysselsetting og verdiskaping for havnene som satser på havvind. Samlet sett har norske havner ambisjoner om å realisere en årlig installasjon- og sammenstillingskapasitet på 5 GW innen 2030. Dette tilsvarer cirka 350 vindturbiner årlig.

Når havnene blir spurt om hva som er deres største barriere, er svaret klart: Finansiering. 

Havvind blir en betydelig eksportindustri for havnene. Utbyggingen av havvind vil være spesielt stor i Nordsjøen, et område som er estimert til å ha en akkumulert kapasitet på 72 GW i 2030. Menons beregninger viser at installasjon- og sammenstillingshavner som skal levere til havvindutbygging i Nordsjøen, bør ha en årlig kapasitet på 12 GW i 2030. Det er nesten fire ganger så mye som eksisterende kapasitet. Hvordan skal vi få til det? Og hvordan skal vi samtidig sikre kapasiteten på fartøy som skal levere til industrien?

På Arendalsuka tar vi den store debatten om skippertaket som trengs for å rigge norske havner til havvindfremtiden!

Hopp til toppen