- Arrangør
- Norwegian Offshore Wind, Norges Rederiforbund
- Dag
- Tirsdag 13.8 2024 13:00 - 14:00
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Energi
- Infrastruktur
- Språk
- Norsk
- Sted
- Lille Andevinge
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 100
- Medvirkende
- Astrid Green, Forretningsutvikler, Norwegian Offshore Wind
- Christine Korme, Kommunikasjonsdirektør, Norges Rederiforbund
- Ingunn Kalve, Energy Transition Director, Subsea 7
- Turid Storhaug, CTO, Windport
- Jan - Kristian Haukeland, Executive VP, DOF Subsea
- John Stangeland, CEO, NorSea Group
- Maren Basso, Menon Economics
- Tom Einar Karlsen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
- Terje Halleland, Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet
- Kontaktperson
- Arne Vatnøy, Norwegian Offshore Wind, 93443552, av@norwegianoffshorewind.no
- Nettside
- http://www.norwegianoffshorewind.no
- https://www.rederi.no
- Universell utforming
- Nei
- Miljøprofil
- Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Norske havvindhavner kan skape milliardverdier årlig fram mot 2030. Uten havnene blir det ikke mulig å nå havvindambisjonene våre. Det haster derfor med en plan for finansiering og utvikling.
En analyse fra Menon Economics høsten 2023 viser et stort potensial for sysselsetting og verdiskaping for havnene som satser på havvind. Samlet sett har norske havner ambisjoner om å realisere en årlig installasjon- og sammenstillingskapasitet på 5 GW innen 2030. Dette tilsvarer cirka 350 vindturbiner årlig.
Når havnene blir spurt om hva som er deres største barriere, er svaret klart: Finansiering.
Havvind blir en betydelig eksportindustri for havnene. Utbyggingen av havvind vil være spesielt stor i Nordsjøen, et område som er estimert til å ha en akkumulert kapasitet på 72 GW i 2030. Menons beregninger viser at installasjon- og sammenstillingshavner som skal levere til havvindutbygging i Nordsjøen, bør ha en årlig kapasitet på 12 GW i 2030. Det er nesten fire ganger så mye som eksisterende kapasitet. Hvordan skal vi få til det? Og hvordan skal vi samtidig sikre kapasiteten på fartøy som skal levere til industrien?
På Arendalsuka tar vi den store debatten om skippertaket som trengs for å rigge norske havner til havvindfremtiden!