Skolevegring- hva er egentlig problemet?

Arrangør
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Dag
Tirsdag 13.8 2024 11:30 - 12:15
Arrangementstype
Debatt
Tema
Utdanning
Inkludering
Språk
Norsk
Sted
Berntine
Stedsbeskrivelse
Ishavsskuta Berntine ved Hotel Tyholmen
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
40
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Marie-Lisbet Amundsen, professor, Universitetet i Sørøst-Norge
Hege Nilsen, direktør, Barne- ungdoms- og familiedirektoratet
Bjørn Furulund, rektor, Marker skole, Ørje i Østfold
Maiken Marie Jordal, stipendiat, Høgskulen i Volda
Ordstyrer: Tine S. Prøitz, professor og visedekan, Universitetet i Sørøst-Norge
Kontaktperson
Mette Varegg, prosjektleder/samfunnskontakt, Universitetet i Sørøst-Norge, 40146659, mette.varegg@usn.no
Nettside
https://www.usn.no/
https://www.linkedin.com/school/usnno/
https://www.youtube.com/@UsnNo_Info
Facebook
www.facebook.com/usn.no
X / Twitter
@USN_info
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Skolevegring, også kjent som ufrivillig fravær, øker blant barn og unge i Norge. Dette fenomenet reiser spørsmål om skolens funksjon og barns økende sensitivitet.

Forskning viser at mange av disse barna og ungdommene egentlig ønsker å gå på skolen, men likevel klarer de det ikke. Fraværet beskrives derfor som ufrivillig. Disse elevene skiller seg fra dem som skulker eller er syke. Selv om vi ikke har nøyaktige tall, opplever skolene en økning i antall fraværende elever helt ned til småtrinnet. Fraværet kan tolkes som en beskyttelsesreaksjon på en utrygg skolehverdag og manglende mestring. Forskere argumenterer for at løsningen ikke ligger i å melde foreldrene til barnevernet eller tvinge barna på skolen, men heller i å utvikle og endre skolen som organisasjon.

Andre hevder at fraværet er en ond sirkel som noen havner i. Dette perspektivet gjør fraværet til et individuelt problem, og ansvaret legges på barnet og familien. Men hvis alt er en ond sirkel, må elevene og foreldrene forstå at de må bryte denne sirkelen? Eller kan vi arbeide for større inkludering basert på barnas behov for å hindre utenforskap, uten å kritisere skolesystemet? Dessverre mangler vi kunnskap om omfanget av fraværet, hvor mange det gjelder og sammenhengene. Derfor er det lett å individualisere utfordringen.

I denne debatten vil vi utforske mysteriet rundt skolevegring og ufrivillig skolefravær, samt finne løsninger for å redusere fraværet og inkludere disse elevene i skolen.

Hopp til toppen