- Arrangør
- GK Norge, SINTEF
- Dag
- Torsdag 15.8 2024 09:00 - 09:45
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Helse
- Utdanning
- Språk
- Norsk
- Sted
- Madam Reiersen
- Stedsbeskrivelse
- Inne
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 50
- Medvirkende
- Atle Fretheim, fagdirektør, FHI
- Leif Øie, doktorgrad i inneklima fra NTNU og divisjonsdirektør entreprise, GK Norge
- Sverre Bjørn Holøs, forsker på inneklima og bygningsfysikk, SINTEF
- Peter Gitmark, ordstyrer, seniorrådgiver i Hill & Knowlton
- Christian Evenshaug, sentralstyremedlem, Utdanningsforbundet
- Lise Selnes (AP), Stortingsrepresentant, utdannings- og forskingskomitéen
- Kontaktperson
- Marie Langebeck, Kommunikasjonsrådgiver, GK Norge AS, +47 921 40 496
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Undervisningssektoren er mest plaget av dårlig inneklima ifølge en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for GK i 2023. To av fem ansatte i skoler og barnehager opplever dårlig eller svært dårlig inneklima, noe som går ut over elever og ansattes helse, trivsel og produktivitet.
Et alarmerende vedlikeholdsetterslep i kommunal eiendomsforvaltning og dårlig ventilasjon pekes på som årsaker. Ifølge en rapport utarbeidet av Foreldre utvalget for grunnopplæringen (FUG) har hundrevis av skolebygg alvorlige mangler i anleggene som skal sørge for god inneluft, og RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening) kan rapportere om en nedadgående utvikling i kommunale bygg.
Endringene i forskriften om miljørettet helsevern i barnehager og skoler har vært i bruk i ett år. Forskriften skal bidra til at miljøet fremmer barns og elevers helse, trivsel, lek og læring, samt at sykdom, skade og alvorlige hendelser forebygges, men fungerer det?
SINTEF jobber sammen med FHI om et forskningsprosjekt der de undersøker om luftrensere i klasserom kan bidra til å redusere smitte og sykdom, men prosjektet står i fare på grunn av et særnorsk regelverk som krever samtykke av alle involverte. Opererer vi med et utdatert regelverk som gjør det vanskelig å innhente data og fatte effektive tiltak for bedre inneklima og mindre sykdom i skolen?