Er NTP verktøyet for å sikre tillit til jernbanen?

Arrangør
Bygg Arena Arendal (BAA) 31 ledende bedrifter og foreninger i bygg, anlegg og eiendomsnæringen her representert ved:, EBA og Bane NOR
Dag
Tirsdag 13.8 2024 12:20 - 13:10
Arrangementstype
Debatt
Tema
Samferdsel og mobilitet
Språk
Norsk
Sted
Baker Jørgensen
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
"Byggeplassen" 2. etg sal A
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Jone Blikra, jernbanepolitisk rådgiver, Ap
Trond Helleland, stortingsrepresentant, Høyre
Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef, Bane NOR
Kjersti Kanne, administrerende direktør, Baneservice AS
Ingvil Storås, administrerende direktør, CargoNET AS
Politiker fra SP, navn kommer, SP
Kontaktperson
Lene Eikefjord, Bygg Arena Arendal , 31 ledende bedrifter og foreninger i bygg, anlegg og eiendomsnæringen, 92851269, bae.arendal@gmail.com
Nettside
http://www.byggarenaarendal.no
Facebook
www.facebook.com/byggarenaarendal
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Ja
Om arrangementet

Ved inngangen til 2024 holdt Samferdselsministeren for første gang Jernbanetalen, og ga et punktlighetsløfte til reisende, godsnæringen og næringslivet. Her lovet han at flere tog skal være i rute, at dette vil gi mer fornøyde passasjerer og at flere vil ta toget. Konsernsjef i Bane NOR Thor Gjermund Eriksen sier at Bane NOR skal klare å levere på økt punktlighet.

På seminaret vil vi fokusere på nødvendige tiltak for å nå dette målet, og vurdere om Nasjonal transportplan (NTP) er verktøyet for suksess?

De samfunnsøkonomiske konsekvensene er betydelige når vedlikeholdet reduseres og investeringene i fornyelse av jernbanen er minimale. Politikerne må være villige til å satse på fornyelse og Norge må og skal ha et sikkert og forutsigbart transportsystem på bane.

Vi inviterer politikere, brukere av transportsystemet på bane (person og gods), byggherrer, rådgivere, entreprenører, forskningsmiljø og andre relevante grupper som er opptatt av en sikker og pålitelig jernbane til spennende innlegg og debatt/diskusjon.

- Vi må få mer ut av infrastrukturen vi allerede har, både for godstransport, næringsliv og brukere av persontog. Hvordan vil regjeringen følge opp Nygårds "årstale" til jernbaneaktørene, der en sikker, pålitelig og effektiv jernbane skal driftes og vedlikeholdes for å sikre forutsigbarhet for brukere? Vi spør om ambisjonene er for store, om det går det for mange tog gitt dagens kapasitet, og hvorvidt jernbanens infrastruktur må styrkes for å nå klimamål?

Fornyelse av jernbanen er fortsatt underfinansiert, og vi når ikke målet om at flere tog skal være i rute hvis det ikke bevilges tilstrekkelige og forutsigbare rammer for fornyelse på jernbanen.

Program

Punktlighetsløfte – vi lover at flere tog skal være i rute

Jone Blikra, jernbanepolitisk rådgiver (AP)

Bane NOR skal levere på økt punktlighet. Hva må til?

Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef, Bane NOR

Fornyelse av jernbanen - fortsatt underfinansiert. Effekten av redusert vedlikehold får store samfunnsøkonomiske konsekvenser.

Kjersti Kanne, administrerende direktør Baneservice AS

Norge må og skal ha et sikkert og forutsigbart transportsystem på bane, politikerne må være villige til å satse på fornyelse på jernbanen.

Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet AS

Panelsamtale: Jone Blikra Ap, Ingvild Storås, Trond Helleland, Høyre og politiker fra SP 

 

 

 

 

Hopp til toppen