- Arrangør
- Norwegian Air Shuttle ASA, Widerøe
- Dag
- Torsdag 15.8 2024 18:00 - 19:00
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Infrastruktur
- Samferdsel og mobilitet
- Språk
- Norsk
- Sted
- Thon hotel Arendal
- Stedsbeskrivelse
- 7. etg
- Vis i kart
- Medvirkende
- Geir Karlsen, Konsernsjef, Norwegian
- Bent-Joacim Bentzen, Statssekretær, Samferdselsdepartementet
- Erlend Larsen, Stortingsrepresentant, Høyre
- Alfred Bjørlo, Stortingsrepresentant, Venstre
- Tore Jenssen, Konsernsjef, Widerøe
- Hans-Jacob Bønå, Fylkesordfører i Finnmark, og skrevet NOU Det handler om Norge
- Kontaktperson
- Kristoffer Severin Gustavsen, Norwegian Air Shuttle ASA, 46776699, kristoffer.gustavsen@norwegian.com
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Norge er avhengig av et godt, forutsigbart og rimelig flytilbud. Flytilbudet skal frakte næringslivet i hele landet, familier skal reise på ferie eller hjem til jul og den økende turismen skal fraktes fra Europa til Norge og tilbake. Flytilbudet er også en bærebjelke i Norges bostedspolitikk for å sikre tilgang til, og attraktive, lokalsamfunn. I tillegg har Forsvaret understreket viktigheten av bosetting i Nord-Norge, gjennom den nye langtidsplanen.
Luftfarten har et stort ansvar og strekker seg over flere viktige samfunnsformål.
Samtidig står vi midt i en stor omstilling. EU har gått drastisk til verks for å at luftfarten skal inn i en grønn omstilling gjennom ReFuelEU Aviation. Likevel tviholder norske politikere på flypassasjeravgiften, som beviselig ikke har en miljøeffekt, samtidig som vi har en særnorsk CO2-avgift, som heller ikke går til klimaformål. Det resulterer i dyrere billetter for reisende og lavere takt i omstillingen for bransjen.
Bør luftfartens avgifter bidra til minimere utslipp?
Tiden for å snakke om grønn omstilling i festtaler er forbi. Nå trenger luftfarten tiltak og stabile rammebetingelser som forsterker nettopp den omstillingen.