- Arrangør
- NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfatter
- Dag
- Onsdag 14.8 2024 10:00 - 11:15
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Kultur
- Digitalisering
- Språk
- Norsk
- Sted
- Steenhuset
- Stedsbeskrivelse
- SMB-Norgeteltet i bakgården
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 30
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Åslaug Sem-Jacobsen, Stortingsrepresentant, Familie- og kulturkomiteen
- Stine Helen Pettersen, Partner, Ræder Bing
- Aslak Borgersrud, Journalist, NRKbeta
- Emma Lind, 1. vara på Stortinget, Agder Venstre
- Trine Skei Grande, Administrerende direktør, Forleggerforeningen
- Jonas Engestøl Wettre, Prosjektleder, Teknologirådet
- Jørgen Grell Lykke, Medlem i utvalg for kunstig intelligens, MDG
- Ole Henrik Antonsen, Styreleder, NOPA
- Torgny Amdam, Debattleder/styremedlem, NOPA
- Kontaktperson
- Tine Tangestuen, NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfatter, 90136864, tine@nopa.no
- Nettside
- http://www.nopa.no
- www.facebook.com/events/1744827292920190/
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Denne vinteren har Kulturdepartementet hatt et omfattende notat om endringer i åndsverkloven ute på høring. I all hovedsak dreier dokumentet seg om DSM-direktivet, som er tenkt implementert i norsk lovverk i 2025.
DSM-direktivet ble endelig vedtatt i EUs organer i 2019, men mye av teksten ble til flere år tidligere. Intensjonen bak direktivet var å styrke rettighetshaveres forhandlingsmakt i møte med teknologigiganter som Google og Meta. Rapportene fra land der DSM-direktivet har trådt i kraft, er at rettighetshaverne nå får bedre betalt fra plattformer som YouTube, Facebook og TikTok. Direktivet virker altså slik det var tenkt.
DSM-direktivet har også to artikler som åpner for tekst- og datautvinning. I følge artikkel 3 kan dette skje i vitenskapelig øyemed, mens artikkel 4 tillater det i kommersiell sammenheng – mot at rettighetshavere kan reservere seg. Dessverre er en slik reservasjon per i dag i praksis umulig. DSM-direktivet kan derfor komme til å svekke rettighetshavernes stilling når det blir en del av norsk lovverk, stikk i strid med intensjonen.
Samtidig som Norge jobber med implementering, pågår en kamp i EU om å endre artikkel 3 og 4. Axel Voss som ledet arbeidet med DSM-direktivet i EU-parlamentet har flere ganger uttalt offentlig at artikkel 4 må endres.
Norge er tilsluttet Bern-konvensjonen, og har gjennom det et selvstendig ansvar om å vurdere alle lover som skal innføres. Det er konsensus i juridiske fagmiljøer om at DSM bryter den såkalte «tretrinnstesten», og at Norge med å innføre artikkel 4 i DSM altså bryter Bern-konvensjonen og med det utredningsinstruksen.
Kan norske myndigheter spille en rolle ovenfor EU, eller skal vi lydig gjennomføre et direktiv vi egentlig ikke har lov å innføre?