Hva skal vi gjøre med DSM og KI?

Arrangør
NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfatter
Dag
Onsdag 14.8 2024 10:00 - 11:15
Arrangementstype
Debatt
Tema
Kultur
Digitalisering
Språk
Norsk
Sted
Steenhuset
Stedsbeskrivelse
SMB-Norgeteltet i bakgården
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
30
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Åslaug Sem-Jacobsen, Stortingsrepresentant, Familie- og kulturkomiteen
Stine Helen Pettersen, Partner, Ræder Bing
Aslak Borgersrud, Journalist, NRKbeta
Emma Lind, 1. vara på Stortinget, Agder Venstre
Trine Skei Grande, Administrerende direktør, Forleggerforeningen
Jonas Engestøl Wettre, Prosjektleder, Teknologirådet
Jørgen Grell Lykke, Medlem i utvalg for kunstig intelligens, MDG
Ole Henrik Antonsen, Styreleder, NOPA
Torgny Amdam, Debattleder/styremedlem, NOPA
Kontaktperson
Tine Tangestuen, NOPA Norsk forening for komponister og tekstforfatter, 90136864, tine@nopa.no
Nettside
http://www.nopa.no
Facebook
www.facebook.com/events/1744827292920190/
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Denne vinteren har Kulturdepartementet hatt et omfattende notat om endringer i åndsverkloven ute på høring. I all hovedsak dreier dokumentet seg om DSM-direktivet, som er tenkt implementert i norsk lovverk i 2025. 

DSM-direktivet ble endelig vedtatt i EUs organer i 2019, men mye av teksten ble til flere år tidligere. Intensjonen bak direktivet var å styrke rettighetshaveres forhandlingsmakt i møte med teknologigiganter som Google og Meta. Rapportene fra land der DSM-direktivet har trådt i kraft, er at rettighetshaverne nå får bedre betalt fra plattformer som YouTube, Facebook og TikTok. Direktivet virker altså slik det var tenkt. 

DSM-direktivet har også to artikler som åpner for tekst- og datautvinning. I følge artikkel 3 kan dette skje i vitenskapelig øyemed, mens artikkel 4 tillater det i kommersiell sammenheng – mot at rettighetshavere kan reservere seg. Dessverre er en slik reservasjon per i dag i praksis umulig. DSM-direktivet kan derfor komme til å svekke rettighetshavernes stilling når det blir en del av norsk lovverk, stikk i strid med intensjonen. 

Samtidig som Norge jobber med implementering, pågår en kamp i EU om å endre artikkel 3 og 4. Axel Voss som ledet arbeidet med DSM-direktivet i EU-parlamentet har flere ganger uttalt offentlig at artikkel 4 må endres. 

Norge er tilsluttet Bern-konvensjonen, og har gjennom det et selvstendig ansvar om å vurdere alle lover som skal innføres. Det er konsensus i juridiske fagmiljøer om at DSM bryter den såkalte «tretrinnstesten», og at Norge med å innføre artikkel 4 i DSM altså bryter Bern-konvensjonen og med det utredningsinstruksen. 

Kan norske myndigheter spille en rolle ovenfor EU, eller skal vi lydig gjennomføre et direktiv vi egentlig ikke har lov å innføre? 

 

Hopp til toppen