- Arrangør
- Miljømerking Norge - Svanemerket
- Dag
- Onsdag 14.8 2024 10:30 - 11:20
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Klima/miljø
- Næringsliv
- Språk
- Norsk
- Sted
- Nordens telt
- Stedsbeskrivelse
- Rådhusgaten 8
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 70
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Kjersti Toppe, Barne- og familieminister, BFD
- Petter Gulli, Strategisk rådgiver, 12YEARS
- Tonje Drevland, Jurist, Forbrukertilsynet
- Camilla Skjelsbæk Gramstad, Bærekraftsjef, Elkjøp Nordic
- Trude Ertresvåg, CSO, Devold
- Anne Grethe Henriksen, Markeds- og kommunikasjonssjef, Svanemerket
- Cathrine Pia Lund, Administrerende direktør, Svanemerket
- Kontaktperson
- Nina Margareta Høie, Pressesjef, Miljømerking Norge - Svanemerket, 46355314, nmh@svanemerket.no
- Nettside
- https://svanemerket.no/
- www.facebook.com/svanemerket
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Vi spurte forbrukerne i Norden hvordan det grønne skiftet ser ut fra deres side. Hør hva de svarte.
Interessen for både klimasaken og klimapolitikken går i bølger. Men èn ting holder stand. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse svarer et overveldende flertall at de ønsker å ta gode miljøvalg. Nesten like mange svarer at de synes det er vanskelig å handle miljøvennlige varer og tjenester når det kommer til praksis i hverdagen.
Og det er lett å forstå. Ting lages for bruk og kast. Utvalget av miljøvennlige produkter er snevert og villedende markedsføring gjør at forbrukerne handler "dritt" i god tro.
EU fortsetter arbeidet med å styrke forbrukernes rettigheter gjennom nye regler for alt fra produksjon til markedsføring. Og det vil unektelig hjelpe oss forbrukere å handle mer miljøvennlig når bedriftenes "lisence to operate" legges høyere.
Men hvordan utløser vi potensialet i forbrukermakten? Og kan vi samtidig stimulere det nordiske markedet til å bli et mer miljøvennlig, men lønnsomt næringsliv?
Vi byr på forbrukerinnsikt fra vår rykende ferske nordiske forbrukerundersøkelse og inspirerende paneldebatt.