Dembra - Skolen som arena for å forebygge utenforskap, rasisme og udemokratiske holdninger

Arrangør
Dembra, ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter, HL-senteret, Raftostiftelsen, Stiftelsen Narviksenteret, Nansen Fredssenter, Falstadsenteret
Dag
Torsdag 15.8 2024 16:30 - 18:00
Arrangementstype
Seminar
Tema
Demokrati
Utdanning
Språk
Norsk
Sted
Menneskerettighetsteltet
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
100
Medvirkende
Judith Svedjan Klein, PhD-stipendiat, Høgskolen i Innlandet
Solveig Hessaa-Szwinto, Samfunnsviter og fagkoordinator for medborgerskap og mangfoldskompetanse, ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
Anna Aase Ugland, Dembra-veileder og PhD-stipendiat ved UiA, Dembra og ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
Elisabeth Gryting Saunes, Dembra-koordinator og leder for Læringsarena, Dembra og ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
Kontaktperson
Elisabeth Gryting Saunes, Dembra-koordinator region Sør, Dembra, 95875824
Nettside
http://www.dembra.no
http://www.arkivet.no
Facebook
www.facebook.com/demokratiskberedskap/?locale=nb_NO
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Dembra står for "Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme". 

Hvordan bli tryggere i arbeidet med å forebygge fordommer og rasisme i skolen? Dembra gir lærere, skoleledere og lærerutdannere verktøy og veiledning til å skape inkluderende skolemiljø og bygge demokratisk kompetanse.

I dette tredelte seminaret belyser vi tre tema som er svært aktuelle i skolen. Utenforskap, rasisme og hvilken rolle overordna del av læreplanen egentlig har. 

Anna Aase Ugland, PhD-stipendiat, stiller spørsmålene: hvordan arbeide gjennom demokrati i skolen? Og hvorfor er det relevant i det forebyggende og byggende arbeidet mot fordommer, rasisme og utenforskap?  Hun vil holde et innlegg om hvordan likegyldighet og uerstattelighet kan henge sammen med en pedagogisk oppgave. 

Solveig Hessaa-Szwinto, koordinator for mangfold og medborgerskap, sitt innlegg vil ha overskriften: «Rasisme mot østasiater på skolen». Dette er et utdrag fra studiene hennes om rasisme mot østasiater i Norge og effekten av den, med fokus på skolen. Hun vil gi noen eksempler på situasjoner i skolen hvor elever med østasiatisk opprinnelse har erfart rasisme, hvor hun analyserer nærmere et eksempel på hvorfor dette er rasisme, og til slutt sier litt om effekten av rasismen/hvordan det har vært for noen av deltakerne i studiene å vokse opp med østasiatisk opprinnelse i Norge.

Judith Klein, PhD-stipendiat, har forsket på overordnet del av læreplanen. Selv om LK20 og styringsdokumentene er helt på linje med hva tittelen på dette arrangementet sier, viser forskningen at det faglige aspektet ved skolen får forrang. Selv om LK20 sier eksplisitt at sosial og faglig læring skal sees i sammenheng, viser forskningen til Klein at dette ikke gjøres. Hvilken rolle skal egentlig overordna del av læreplanen ha? 

Etter de tre innleggene vil det bli satt av tid til mingling med en kopp kaffe. Her vil de tre innleggsholderne være tilgjengelig for faglige spørsmål og dialog. 

Arrangementet er åpent for alle. Lærere og skoleansatte spesielt velkomne. 

Hopp til toppen