Når bank blir enklere for mange, men vanskeligere for de få

Arrangør
SpareBank 1, SpareBank 1 Østlandet
Dag
Tirsdag 13.8 2024 10:00 - 10:55
Arrangementstype
Debatt
Tema
Inkludering
Økonomi
Språk
Norsk
Sted
Torvet 10
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
I lokalene hos SpareBank 1 SR-Bank
Antall plasser i lokalet
100
Medvirkende
Klara-Lise Aasen, konsernsjef, SpareBank 1 Østlandet
Therese Riiser, administrerende direktør, Sparebankforeningen
Gry Nergård, forbrukerpolitisk direktør, Finans Norge
Berit Therese Larsen, interessepolitisk leder, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon
Kaj-Martin Georgsen, generalsekretær, CARE Norge
Simen Kristiansen (ordstyrer), leder bærekraft, SpareBank 1 Østlandet
Kontaktperson
Ingvild Bjørklund Wangen, SpareBank 1 Østlandet, 99702636
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Miljøprofil
Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Ja
Om arrangementet

Sosial og finansiell inkludering – bankenes rolle og samfunnsansvar 

Sparebankene har vært med på å bygge levedyktige og levende lokalsamfunn i over 200 år, men hvilken rolle har banker generelt for å sikre sosial og finansiell inkludering – nå og framover? Hvordan sørge for at flertallet mestrer hverdagsbank, eller får hjelp og kunnskap til å beherske sin hverdagsøkonomi?

Vi lever i en urolig tid, med økte levekostnader, større forskjeller og risiko for at flere faller utenfor. Har bankene et felles samfunnsansvar for å hindre utenforskap, parallellsamfunn og økt økonomisk kriminalitet? Tilgangen til gode finansielle tjenester og deling av økonomisk kunnskap er avgjørende for at ikke flere faller utenfor. Tar bankene dette ansvaret i dag?

Digitaliseringen har gjort det enklere for folk å håndtere sin privatøkonomi. Parallelt med dette er det blitt færre fysiske bankfilialer over hele landet, der kundene kan møte et menneske som kan hjelpe dem, ansikt til ansikt. 

Digitalt utenforskap er mye omtalt. 600 000 nordmenn er lite- eller ikke-digitale, og hele 1 av 5 synes det er vanskelig å ta i bruk hverdagslige digitale løsninger som banktjenester. Men gode digitale verktøy og et universelt utformet tilbud til mennesker med ulike typer funksjonsnedsettelser er ikke nok. 

Mange banker og gjerne sparebankene, kjenner på et ansvar for å inkludere de som ikke behersker digitale løsninger, samt gi et godt tilbud til sårbare kundegrupper som flyktninger, asylsøkere, folk med språkutfordringer, eldre, rusavhengige og psykisk syke. Men det handler også om å være en god rådgiver om personlig økonomi for alle kunder i tøffere tider, med økte levekostnader og flere som merker at pengene ikke strekker til på samme måte som tidligere.

I arrangementet setter vi søkelys på viktigheten av sosial bærekraft i bank, og sosial og finansiell inkludering av sårbare og mer ressurssvake grupper i samfunnet.

Vi spør, hvordan kan bankene bidra til et mer inkluderende samfunn for alle?

Hopp til toppen