- Arrangør
- Maritimt Forum
- Dag
- Onsdag 14.8 2024 14:00 - 15:00
- Arrangementstype
- Samtale
- Tema
- Samfunnssikkerhet og beredskap
- Sikkerhet/forsvar
- Språk
- Norsk
- Sted
- MS Brisen
- Stedsbeskrivelse
- Nedre dekk
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 100
- Medvirkende
- Andreas Enger, CEO, Höegh Autoliners
- Oliver Berdal, Sjef Sjø, Forsvaret
- Tuva Flagstad-Andersen, Regiondirektør, DNV
- Even Aas, Group Executive Vice President, Kongsberg Gruppen
- Knut Arild Hareide, Administrerende direktør, Norges Rederiforbund
- Tor Arne Borge, Administrerende direktør, Kystrederiene
- Hans Sande, Administrerende direktør, Norsk Sjøoffisersforbund
- Hege-Merethe Bengtsson, Administrerende direktør, Det Norske Maskinistforbund
- Camilla Knappskog, Kommunikasjonssjef, Höegh Autoliners
- Kontaktperson
- John Anders Lindtveit Røse, Daglig leder, Maritimt Forum, 97714879
- Nettside
- https://www.maritimt-forum.no
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Norge er en maritim stormakt, med skip som til en hver tid er til stede på alle verdens hav og kontinenter. Dette gjør skipsfarten til en enorm ressurs for Norge, og brukes i evakuering fra krig og krise, til mat og utstyrsleveranser i katastrofeområder, sikre energitilførsel og kritiske innsatsfaktorer til våre allierte.
Samtidig er den norske maritime næringen Norges mest globaliserte næring, med fotavtrykk over hele verden. Med en så global næring, er det mulig å snakke om "de-coupling" og "de-risking", i forholdet til Kina? Hvordan skal vi da få til grønn omstilling i skipsfarten?
Hva vil det si å være en maritim stormakt? Hva kan næringen tilby? Og hvordan kan vi ivareta disse strategisk viktige kapasitetene?
Denne samtalen tar vi under Arendalsuka. På MS Brisen. Med et høynivåpanel bestående av ledere fra verdensledende bedrifter, maritime organisasjoner og forsvar.