Hvordan norsk maritim næring spiller en rolle i global og norsk sikkerhetspolitikk

Arrangør
Maritimt Forum
Dag
Onsdag 14.8 2024 14:00 - 15:00
Arrangementstype
Samtale
Tema
Samfunnssikkerhet og beredskap
Sikkerhet/forsvar
Språk
Norsk
Sted
MS Brisen
Stedsbeskrivelse
Nedre dekk
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
100
Medvirkende
Andreas Enger, CEO, Höegh Autoliners
Oliver Berdal, Sjef Sjø, Forsvaret
Tuva Flagstad-Andersen, Regiondirektør, DNV
Even Aas, Group Executive Vice President, Kongsberg Gruppen
Knut Arild Hareide, Administrerende direktør, Norges Rederiforbund
Tor Arne Borge, Administrerende direktør, Kystrederiene
Hans Sande, Administrerende direktør, Norsk Sjøoffisersforbund
Hege-Merethe Bengtsson, Administrerende direktør, Det Norske Maskinistforbund
Camilla Knappskog, Kommunikasjonssjef, Höegh Autoliners
Kontaktperson
John Anders Lindtveit Røse, Daglig leder, Maritimt Forum, 97714879
Nettside
https://www.maritimt-forum.no
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Norge er en maritim stormakt, med skip som til en hver tid er til stede på alle verdens hav og kontinenter. Dette gjør skipsfarten til en enorm ressurs for Norge, og brukes i evakuering fra krig og krise, til mat og utstyrsleveranser i katastrofeområder, sikre energitilførsel og kritiske innsatsfaktorer til våre allierte. 

Samtidig er den norske maritime næringen Norges mest globaliserte næring, med fotavtrykk over hele verden. Med en så global næring, er det mulig å snakke om "de-coupling" og "de-risking", i forholdet til Kina? Hvordan skal vi da få til grønn omstilling i skipsfarten? 

Hva vil det si å være en maritim stormakt? Hva kan næringen tilby? Og hvordan kan vi ivareta disse strategisk viktige kapasitetene? 

Denne samtalen tar vi under Arendalsuka. På MS Brisen. Med et høynivåpanel bestående av ledere fra verdensledende bedrifter, maritime organisasjoner og forsvar. 

Hopp til toppen