Ansatte som blir lurt – hvordan tar vi vare på menneskene i møte med cyberangrep?

Arrangør
Storebrand
Dag
Tirsdag 13.8 2024 12:00 - 12:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Digitalisering
Økonomi
Språk
Norsk
Sted
RS Storebrand
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
Båten er fortøyd ved gangbroen i Pollen ved Madam Reiersen
Medvirkende
Daniel Björkman, SVP Cloud & Security, Storebrand
Liv Dingsør, Leder, Digital Norway
Sirine Fodstad, Leder People and Organisaton, BCG Norge
Astri Marie Ravnaas, Head of Cyber, NBIM
Andreas Havsberg, TIBER test manager, Norges Bank
Trygve Håkedal, Konserndirektør Digital, Storebrand
Ragnhild Sageng, Senior Sikkerhetsrådgiver, Tolletaten
Kontaktperson
Trine Winther, Storebrand, 95025000
Nettside
http://www.storebrand.no
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Nei
Om arrangementet

Har du tenkt på hva et dataangrep kan gjøre med deg eller kollegene dine? Det er ikke bare maskinene som blir rammet, men også menneskene. Å bli hacket kan føles som et personlig angrep, og skyldfølelsen kan være tung å bære. Tenk om en liten glipp fra deg kunne koste firmaet millioner, eller verre, føre til konkurs. 

Hos Storebrand opplevde vi dette på nært hold. En av våre egne ble lurt til å installere skadelig programvare. Vi fikset det tekniske, men glemte det menneskelige. Vi fikk en skikkelig vekker da vedkommende slo alarm om den følelsesmessige påkjenningen etter å ha blitt lurt av angripere i en cyberøvelse. 

Cybersikkerhet er mer enn bare teknologi; det handler om folkene også. Uten riktige forberedelser, er vi alle sårbare. Truslene blir flere, og vi må øve oss mer. Hvordan kan vi passe bedre på våre ansatte? Hvordan skal vi som jobber med IT-sikkerhet endre våre metoder? Og hva kan vi lære fra andre sektorer? 

Hopp til toppen