1,5 år med generativ AI - hvilke dilemmaer må vi ta stilling til?

Arrangør
Storebrand
Dag
Onsdag 14.8 2024 09:00 - 09:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Digitalisering
Økonomi
Språk
Norsk
Sted
RS Storebrand
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
Båten er fortøyd ved gangbroen i Pollen ved Madam Reiersen
Medvirkende
Karianne Sundahl, SVP Data og AI, Storebrand
Sven Størmer Thaulow, EVP Chief Data & Technology Officer, Schibsted
Sverre Fjeldstad, Partner, McKinsey
Andreas Harto, Senior ML og AI Engineer, NBIM
Trygve Håkedal, Konserndirektør Digital, Storebrand
Anita Schjøll Abildgaard (TBC), Gründer og daglig leder, Iris
Kontaktperson
Trine Winther, Storebrand, 95025000
Nettside
http://www.storebrand.no
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Nei
Om arrangementet

Vi er mange som har blitt vant med et liv med generativ AI, og veldig mange organisasjoner er i full gang med å utforske potensialet i den nye teknologien. Likevel er det flere spørsmål som står ubesvart.

Problematikk med personvern knyttet til innsamling og bruk av store datamengder, risiko for skjevheter og diskriminering i modellutvikling, problematikk rundt opphavsrett, og implikasjonene av automatisert innholdsgenerering er noen av disse utfordringene.

  • Er det ok å stole på at de store selskapene i Silicon Valley løser disse utfordringene for oss?
  • Hvordan sørger vi for å kunne bruke teknologien på en måte som ikke diskriminerer brukerne, eller som fører til økt ulikhet i samfunnet?
  • Og hvor mange av problemene kommer til å bli løst av et tydeligere regelverk fra EU?

 

Hopp til toppen