- Arrangør
- Kommunalbanken AS, Framsikt AS
- Dag
- Tirsdag 13.8 2024 10:00 - 10:50
- Arrangementstype
- Samtale
- Tema
- Klima/miljø
- By- og stedsutvikling
- Språk
- Norsk
- Sted
- Langbryggen 15
- Stedsbeskrivelse
- 1. etasje
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 100
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Kjetil Bjørklund, Fagleder klima, KS
- Ragnhild Hammer, Seniorrådgiver klima og miljø, Arendal kommune
- Lise Urset, Fagleder miljø og klima, Hamar kommune
- Inger Roll-Matthiesen, Partner, Advokatfirmaet Berngaard AS
- Lars Strøm Prestvik, Utlånsdirektør, KBN
- Halvor Walla, Daglig leder, Framsikt
- Catharina Bjerke, Bærekraftsdirektør, Veidekke
- Morten Thuve, Leder for consulting og bærekraftstjenester, BDO
- Kontaktperson
- Harald Jacobsen, Kommunikasjons- og bærekraftssjef, Kommunalbanken AS, 99538005
- Nettside
- http://www.kbn.com
- http://www.framsikt.no
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Klimautvalget 2050 som la fram sin rapport høsten 2023 foreslår blant annet at kommunens ansvar for omstillingen til lavutslippssamfunnet bør forankres i lov og at det blir lovpålagt å vedta og følge opp arbeid med utslippsreduksjoner og omstillingen til et lavutslippssamfunn.
Miljødirektoratet peker i sin rapport "Klimatiltak i Norge - kunnskapsgrunnlag 2024" på at for å oppnå klimareduksjoner har kommunesektorens innsats stor betydning, men at med dagens virkemidler og rammebetingelser vil sektorens innsats fortsette å utvikle seg gradvis, men ujevnt rundt omkring i landet.
Kommunesektoren har et betydelig potensial i å kutte direkte utslipp og gjennom sin rolle som stor innkjøper stille krav til sine leverandører og deres utslipp. Myndighetene har vedtatt at klima- og miljøhensyn som hovedregel må vektes med minimum tretti prosent i offentlige anskaffelser. Men hva innebærer dette i praksis? Er kommunesektoren forberedt på å ta i bruk disse bestemmelsene? Hvilke krav bør sektoren sette til sine leverandører, hvordan kan dette måles og hvordan bør utviklingen følges opp i egen organisasjon?