Kampen om sannheten: Skolen som arena for bygging av demokratisk beredskap

Arrangør
Utdanningsforbundet, Wergelandsenteret
Dag
Onsdag 14.8 2024 14:30 - 15:15
Arrangementstype
Debatt
Tema
Demokrati
Utdanning
Språk
Norsk
Sted
Menneskerettighetsteltet
Vis i kart
Medvirkende
Sofie Høgestøl, Møteleder, Styret i Wergelandsenteret
Kari Nessa Nordtun, Statsråd, Arbeiderpartiet
Jan Tore Sanner, Stortingsrepresentant, Høyre
Ana Perona-Fjeldstad, Adm.dir, Wergelandsenteret
Geir Røsvoll, Leder, Utdanningsforbundet
Tore Rem, Direktør, UiO:Demokrati
Madelen Koster, Leder, Elevorganisasjonen
Ingrid Aspelund, Ungdomsseksjonen, Wergelandsenteret
Kontaktperson
Anna Tresse, Kommunikasjonsrådgiver, Utdanningsforbundet, 45450111
Nettside
https://wergelandsenteret.no/
https://www.utdanningsforbundet.no/
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Nei
Om arrangementet

En del av den norske skolen sitt formål er å fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. På mange områder, og i mange deler av verden, er disse verdiene under press. I følge Freedom House så opplevde 52 land svekkelse i politiske rettigheter og demokratiske friheter, mens bare 21 land gjorde fremskritt.

Også i Norge ser vi tilløp til svekket oppslutning. ICCS-undersøkelsen, som måler hvor godt forberedt 9. klassinger er til aktiv samfunnsdeltakelse, viser at norske fjortenåringer fremdeles kan mer om demokrati og medborgerskap enn gjennomsnittet for elever i andre land, men for første gang går de norske resultatene ned.

Hvilken plass kan utdanningssystemet ta for å bygge demokratisk beredskap og kritisk tenkning?

Det blir korte innledninger om blant annet den demokratiske utviklingen i USA og i Norge, etterfulgt av en panelsamtale. 

Målet med samtalen er å belyse hvordan skolen kan bli bedre rustet til å utdanne aktive demokratiske samfunnsborgere, som forsvarer demokratiske verdier og som styrker troen på at det faktisk nytter å engasjere seg – også kalt «politisk mestringstro».

Hopp til toppen