- Arrangør
- Girl Tech Norge
- Dag
- Onsdag 14.8 2024 15:00 - 15:50
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Inkludering
- Utdanning
- Språk
- Norsk
- Sted
- Castelle
- Stedsbeskrivelse
- 1. etg.
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 150
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Margret Hagerup, Stortingsrepresentant, utdanningskomiteen, Høyre
- Øystein Mathisen, Stortingsrepresentant, utdanningskomiteen, AP
- Katinka Greve Leiner, Direktør, Ferd Sosiale Entreprenører
- Sindre Beyer, Styremedlem / konsernleder, Girl Tech Norge / Try
- Marte Gerhardsen, Direktør Utdanningsetaten, Oslo kommune
- Jørn Haukøy, Styremedlem / gen. manager, Girl Tech Norge / Code11
- Tara Leu, Girl Tech-deltaker, Apalløkka Skole/Girl Tech
- Cécil Jagle, Girl Tech-deltaker, Apalløkka Skole/Girl Tech
- Kontaktperson
- Line Gaare Paulsen, Direktør kompetanse og samfunnskontakt, IKT-Norge, 92065300, Line@ikt-norge.no
- Nettside
- http://Girltechfest.no
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Miljøprofil
- Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
I en verden hvor dagens og morgendagens arbeids- og samfunnsliv i økende grad er digitalisert, er det helt essensielt at de som utvikler og forvalter teknologiske løsninger, speiler samfunnets mangfold.
Teknologi har potensial til å skape inkludering på tvers av kjønn, identitet og bakgrunn, redusere utenforskap, og utjevne sosiale forskjeller. Girl Tech Norge har nylig gjennomført prosjektet Girl Tech Ung. Her har ungdomsjenter fra tre ungdomsskoler i Grorud bydel selv utviklet apper som løser problemer de opplever i egen hverdag, men som ingen har løst for dem.
Girl Tech Ung demonstrerer hvordan ungdom kan anvende teknologi til å løse relevante problemer. En praksis vi mener kan utvides og støttes bredere med riktig engasjement og ressurser, både i og utenfor skoletid.
Vi inviterer til en samtale om hvordan teknologi kan bygge broer og skape muligheter for alle, samtidig som det kan redusere utenforskap i levekårsutsatte områder.