Danning med KI?

Arrangør
Universitetet i Agder, Østfold AI Hub, Høgskolen i Østfold
Dag
Torsdag 15.8 2024 12:00 - 13:00
Arrangementstype
Foredrag
Tema
Utdanning
Digitalisering
Språk
Norsk
Sted
UiA-teltet
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
80
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Charlotte Beckmann Finnestad, Varaordfører, Kristiansand kommune
Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder / Høgskolen i Østfold
Jon Olav Sørhaug, Skoleforsker, Universitetet i Agder
Siv Sørås Valand, Skoleforsker, Universitetet i Oslo
Sjur Harald Wergeland, Lærer, Ungdomsskole, Kristiansand kommune
Øyvind Bugge Solheim, Samfunnsforsker, Institutt for Samfunnsforskning
Kontaktperson
Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder, 97001585
Nettside
https://www.uia.no/arendalsuka
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Den norske skolen er i en stor endringsprosess, der innføring av verktøy som Chat GPT med kunstig intelligens (KI) stiller nye krav til undervisning og vurdering. Når skal en begynne med KI i skolen, hvilke etiske valg står lærere i, og hvordan kan vi legge til rette for at løsningene blir ansvarlige og bidrar til danning?

Program:

Del 1: Hvordan har KI fungert i klasserommet, og hvilke etiske og danningsmessige utfordringer ser vi? Eksempler fra praksis og refleksjon med tre lærere / tidligere lærere og skoleforskere: Jon Olav Sørhaug, Siv Sørås Valand og Sjur Harald Wergeland. 

Del 2: Hvordan håndtererer vi disse utfordringene? Panelsamtale med varaordfører i Kristiansand kommune, Charlotte Beckmann Finnestad, samfunnsforsker Øyvind Bugge Solheim, samt Sørhaug, Valand og Wergeland. Samtalen ledes av Leonora Bergsjø.

Mer om temaet: Digitale verktøy aktualiserer en rekke etiske diskusjoner rundt bruk av digital teknologi og KI i klasserommene. For eksempel kan KI-chatboter være nyttige samtalepartnere i mange undervisningssituasjoner og brukes aktivt til læring og kritisk tenkning, men kan også gi feilinformasjon eller fremstillinger av verden som ikke er i tråd med ideer om demokrati og likeverd. Forskning tyder på at særlig yngre elever har stor tillit til informasjonen chatboter gir, og få kritiske strategier å møte disse med. Hvordan får vi gitt elevene de beste løsningene?

Hopp til toppen