- Arrangør
- Universitetet i Agder, Østfold AI Hub, Høgskolen i Østfold
- Dag
- Torsdag 15.8 2024 12:00 - 13:00
- Arrangementstype
- Foredrag
- Tema
- Utdanning
- Digitalisering
- Språk
- Norsk
- Sted
- UiA-teltet
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 80
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Charlotte Beckmann Finnestad, Varaordfører, Kristiansand kommune
- Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder / Høgskolen i Østfold
- Jon Olav Sørhaug, Skoleforsker, Universitetet i Agder
- Siv Sørås Valand, Skoleforsker, Universitetet i Oslo
- Sjur Harald Wergeland, Lærer, Ungdomsskole, Kristiansand kommune
- Øyvind Bugge Solheim, Samfunnsforsker, Institutt for Samfunnsforskning
- Kontaktperson
- Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder, 97001585
- Nettside
- https://www.uia.no/arendalsuka
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Den norske skolen er i en stor endringsprosess, der innføring av verktøy som Chat GPT med kunstig intelligens (KI) stiller nye krav til undervisning og vurdering. Når skal en begynne med KI i skolen, hvilke etiske valg står lærere i, og hvordan kan vi legge til rette for at løsningene blir ansvarlige og bidrar til danning?
Program:
Del 1: Hvordan har KI fungert i klasserommet, og hvilke etiske og danningsmessige utfordringer ser vi? Eksempler fra praksis og refleksjon med tre lærere / tidligere lærere og skoleforskere: Jon Olav Sørhaug, Siv Sørås Valand og Sjur Harald Wergeland.
Del 2: Hvordan håndtererer vi disse utfordringene? Panelsamtale med varaordfører i Kristiansand kommune, Charlotte Beckmann Finnestad, samfunnsforsker Øyvind Bugge Solheim, samt Sørhaug, Valand og Wergeland. Samtalen ledes av Leonora Bergsjø.
Mer om temaet: Digitale verktøy aktualiserer en rekke etiske diskusjoner rundt bruk av digital teknologi og KI i klasserommene. For eksempel kan KI-chatboter være nyttige samtalepartnere i mange undervisningssituasjoner og brukes aktivt til læring og kritisk tenkning, men kan også gi feilinformasjon eller fremstillinger av verden som ikke er i tråd med ideer om demokrati og likeverd. Forskning tyder på at særlig yngre elever har stor tillit til informasjonen chatboter gir, og få kritiske strategier å møte disse med. Hvordan får vi gitt elevene de beste løsningene?