- Arrangør
- Torghatten, Myklebust Verft, GreenH, Norwegian Ship Design, SEAM, Lloyd's Register
- Dag
- Mandag 12.8 2024 16:00 - 16:50
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Samferdsel og mobilitet
- Klima/miljø
- Språk
- Norsk
- Sted
- MS Brisen
- Stedsbeskrivelse
- Øvre dekk
- Vis i kart
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Ola Elvestuen, Stortingsrepresentant, Venstre
- Tom Einar Karlsen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
- Elise Caspersen, Fagansvarlig maritimt, Zero
- Marius Martin Hansen, Administrerende direktør, Torghatten
- Reidun Svarva, Kommersiell direktør, Torghatten
- Gjermund johannessen, Administrerende direktør, The Norwegian Ship Design Company
- Pål Gunnar Eide, CTO, SEAM
- Michael North, Landssjef Norge, Lloyd's Register
- Ola Engehagen, Salgsdirektør, Umoe
- Morten Solberg Watle, Administrerende direktør, GreenH
- Kontaktperson
- Magne Gisvold, Kommunikasjonssjef, Torghatten, 970 63 593, magne.gisvold@torghatten.no
- Nettside
- https://torghatten.no
- www.facebook.com/profile.php?id=100063714335300
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Hørselshjelpemidler
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Torghatten bygger verdens to største hydrogenskip. Skipene skal frakte inntil 120 biler og 599 passasjerer på Norges lengste ferjestrekning mellom Bodø og Lofoten, og skal bunkres med hydrogen produsert i Bodø.
Sammen med Myklebust verft, hydrogenprodusenten GreenH, skipsdesigneren Norwegian Ship Design, teknologileverandøren SEAM, klasseselskapet Lloyds Register og en rekke andre leverandører i maritimt klynge, vil vi presentere hvordan «hydrogenferjelaget» nå jobber for å utvikle teknologi, nye standarder og å bygge skipene – og hvilke ringvirkninger og betydning dette har for Nordland, Norge og verden.
Zero vil si litt om hva ferjene kan bety for nullutslippsløsninger i transportsektoren, mens Lofotrådet vil ta opp betydningen for Lofoten.Det vil bli en politisk debatt om rammevilkår og hvordan det legges til rette for nullutslippsløsninger i skipsfarten, og hva vi kan lære av hydrogenferjeprosjektet.