- Arrangør
- Agderposten AS, TV 2
- Dag
- Tirsdag 13.8 2024 12:00 - 13:30
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Media/kommunikasjon
- Internasjonalt
- Språk
- Norsk
- Sted
- Agderposten
- Stedsbeskrivelse
- Auditorium
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 120
- Medvirkende
- Karen Anna Kleppe, redaksjonsleder for Hub2, TV 2
- Bent Skjærstad, Utenriksreporter, TV 2
- Fayroz Chamdid, Utenriksreporter, TV 2
- Karianne Solbrække, Nyhetsredaktør, TV 2
- Trine Eilertsen, Sjefredaktør, Aftenposten
- Gard Steiro, Sjefredaktør, VG
- Katrine Lia, Sjefredaktør, Agderposten
- Kontaktperson
- Roger Valhammer, Direktør samfunnskontakt, TV 2, 90561426
- Universell utforming
- Nei
- Miljøprofil
- Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Vi vet fra medie- og UNG-undersøkelsene de siste årene at tilliten til redaktørstyrte medier er lavere blant de under 30 år, og det er også de unge som bruker nyhetsmediene minst. Blant aldersgruppen 15 til 19 år er sosiale medier viktigste kilde til nyheter.
Selv om TV 2 er en stor og etablert nyhetsaktør i Norge, opplevde TV 2 tidlig et skifte blant seere og brukere etter angrepene på Israel 7. oktober 2023 og den påfølgende krigen i Gaza. I kommentarfeltene på sosiale medier florerte det med blå kapser, et symbol for «fake news».
Hvordan møter mediene utfordringen med fallende tillit og unge som ikke ser på TV eller leser aviser, særlig sett i lys av krigen i Gaza det siste året?
I første del vil TV 2 dele konkrete erfaringer og innsikt fra det siste året, og gi innblikk og eksempler på hvordan TV 2 jobber, særlig med nyheter på TikTok og i sosiale medier. Utgangspunktet vil være dekningen av krigen på Gazastripen og hvordan TV 2 har jobbet for å øke tilliten og for å nå de unge med nyheter.
I andre del vil sjefredaktørene i TV 2, Aftenposten og VG diskutere utfordringene mediene står overfor når det gjelder å nå unge med nyheter, og ikke minst hvordan de skal klare å øke både bruken av og tilliten til redaktørstyrte medier.