Krigen i Gaza og medienes dekning: Tillit, TikTok og blå kapser

Arrangør
Agderposten AS, TV 2
Dag
Tirsdag 13.8 2024 12:00 - 13:00
Arrangementstype
Debatt
Tema
Media/kommunikasjon
Internasjonalt
Språk
Norsk
Sted
Agderposten
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
Auditorium
Antall plasser i lokalet
120
Medvirkende
Karen Anna Kleppe, redaksjonsleder for Hub2, TV 2
Bent Skjærstad, Utenriksreporter, TV 2
Fayroz Chamdid, Utenriksreporter, TV 2
Olav T. Sandnes, Sjefredaktør, TV 2
Trine Eilertsen, Sjefredaktør, Aftenposten
Gard Steiro, Sjefredaktør, VG
Katrine Lia, Sjefredaktør, Agderposten
Kontaktperson
Roger Valhammer, Direktør samfunnskontakt, TV 2, 90561426
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Nei, vi oppfyller ikke Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Ja
Om arrangementet

Vi vet fra medie- og UNG-undersøkelsene de siste årene at tilliten til redaktørstyrte medier er lavere blant de under 30 år, og det er også de unge som bruker nyhetsmediene minst. Blant aldersgruppen 15 til 19 år er sosiale medier viktigste kilde til nyheter.  

Selv om TV 2 er en stor og etablert nyhetsaktør i Norge, opplevde TV 2 tidlig et skifte blant seere og brukere etter angrepene på Israel 7. oktober 2023 og den påfølgende krigen i Gaza. I kommentarfeltene på sosiale medier florerte det med blå kapser, et symbol for «fake news».

Hvordan møter mediene utfordringen med fallende tillit og unge som ikke ser på TV eller leser aviser, særlig sett i lys av krigen i Gaza det siste året?

I første del vil TV 2 dele konkrete erfaringer og innsikt fra det siste året, og gi innblikk og eksempler på hvordan TV 2 jobber, særlig med nyheter på TikTok og i sosiale medier. Utgangspunktet vil være dekningen av krigen på Gazastripen og hvordan TV 2 har jobbet for å øke tilliten og for å nå de unge med nyheter.

I andre del vil sjefredaktørene i TV 2, Aftenposten og VG diskutere utfordringene mediene står overfor når det gjelder å nå unge med nyheter, og ikke minst hvordan de skal klare å øke både bruken av og tilliten til redaktørstyrte medier.   

 

Hopp til toppen