Dialog på vannet: Kunstig intelligens i Agder-skolen

Arrangør
#VårtAgder
Dag
Mandag 12.8 2024 16:00 - 16:45
Arrangementstype
Podkast
Tema
Digitalisering
Utdanning
Språk
Norsk
Sted
Mester af Rønne
Stedsbeskrivelse
#VårtAgder-båten på Rådhusbrygga
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
20
Medvirkende
Ole Wongraven, IT-rådgiver Oppvekst, Kristiansand kommune
Jon Olav Sørhaug, Førsteamanuensis, Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder
Samtalens los: Morten Lauknes, Rådgiver Samhandling og innovasjon, Kristiansand kommune
Kontaktperson
Ann-Helen Moum, Kommunalsjef Digitalisering | Samhandling og innovasjon, Kristiansand kommune, +47 941 62 440
Nettside
https://agderfk.no/vare-tjenester/regionplan-agder-2030/vartagder/
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Dialog på vannet: Kunstig intelligens i Agder-skolen.

Kunstig intelligens er nå i de fleste klasserom, enten invitert av lærere eller påtvunget av elever. Vi spør:

Hva skjer med læring, og den norske skolen?

Forsker og fagsystemansvarlig diskuterer muligheter og utfordringer. 

Om panelet:

Ole Wongraven har selv jobbet som lærer i grunnsskolen. I dag er han fagsystemansvarlig og IT-rådgiver for oppvekstsektoren i Kristiansand kommune. Wograven representerer også Agder inn i KS Fag- og prioriteringsutvalg for Oppvekst.

Tidligere i år etableret Wongraven KI i skolen, og begrunner det slik:  

«Opplæringslovens formålsparagraf § 1.1 sier «Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…» For oss er dette viktig å forankre vårt arbeid i. Det er nå barna går på skolen, og dette endringstoget går nå. Å ta tak i dette vil være viktig for å holde tritt med utviklingen ellers i samfunnet, slik at skolen ikke blir en kunstig «boble» i virkeligheten. Når nå etter hvert er flere måter å legge til rette for dette på, så bør alle nå sette i gang med arbeidet for å sikre tilsvarende løsninger for både ansatte og elever.»

 

Jon Olav Sørhaug er involvert i fleire skriveutviklingsprosjekt innanfor den nasjonale satsinga Dekomp (desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen). Her samarbeider han med lærare og skoleledere på en rekke skoler om kompetanseheving innenfor lesing og skriving med digitale teknologiar.

Forskningen til Sørhaug dreier seg særleg om språk, skriving og teknologi. Med bakgrunn i sosiomaterielle teorier og metoder ønsker han å undersøke hvordan mennesker, maskiner og programvarer samhandlar og samarbeider om å løse ulike oppgaver i skolen.

I tillegg er Sørhaug arrangør for Udforsk AI 2024, som er den første nordiske konferansen i sitt slag på utdanningsrelevant KI-forskning.

 

 

Hopp til toppen