Hvilken rolle spiller folkehøgskolen inn i totalberedskapen?

Arrangør
Folkehøgskolekontoret
Dag
Mandag 12.8 2024 17:15 - 18:00
Arrangementstype
Samtale
Tema
Samfunnssikkerhet og beredskap
Demokrati
Språk
Norsk
Sted
Fryden
Vis i kart
Stedsbeskrivelse
Demokratibåten
Antall plasser i lokalet
70
Medvirkende
Marie Saxegaard, debattleder, Ringerike folkehøgskole
Marianne Brekken, fungerende generalsekretær, Norges KFUK-KFUM
Vebjørn Leite Olsen, nestleder, Mental Helse Ungdom
Kontaktperson
Tor Inge Askeland, Folkehøgskolekontoret, 93257568
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Ja
Om arrangementet

Når sammensatte trusler øker - hvordan ruster vi unge mot det som kommer?

Totalberedskapskommisjonen kom i 2023 med sin rapport “Nå er det alvor”.

Kommisjonen vurderer her hvordan de samlede beredskapsressursene kan benyttes best mulig for å videreutvikle samfunnssikkerhet og beredskap.

Det er en naturlig konsekvens at det satser på forsvaret og førstegangstjenesten. 

Men hvilken rolle kan også folkehøgskolen spille inn i totalberedskapen?

Folkehøgskolens formål er å drive allmenndanning og folkeopplysning. Et år på folkehøgskole gir sosial mobilitet og tilhørighet - et sted å høre til. I bygd og by har vi bygninger og lokaler. Våre ansatte har bred og dyp kompetanse, ikke minst på psykososial oppfølging og beredskap. 

Folkehøgskolenes fokus på allmenndanning og folkeopplysning tar utgangspunkt i den enkeltes liv, rolle og ansvar overfor seg selv og andre i den verdenen vi lever i. Å oppleve å være en del av et fellesskap er avgjørende for egen livskvalitet, men også for fellesskapet. I et fellesskap som på folkehøgskolen, får de unge anledning til å lære om og av andre, lytte til og reflektere over andres ståsted. Folkehøgskolen er et redskap for å bli en god medborger og forstå verdien av fellesskapet.

En folkehøgskole drevet på riktig måte vil kunne spille en avgjørende rolle i å bygge motstandsdyktige unge voksne. 

I en tid der utenforskap er en trussel mot demokratiet, og unges tillit til myndighetene er rekordlav, hvordan kan vi få best mulig utbytte av folkehøgskolens samfunnsnytte?

Hopp til toppen