- Arrangør
- Folkehøgskolekontoret
- Dag
- Mandag 12.8 2024 17:15 - 18:00
- Arrangementstype
- Samtale
- Tema
- Samfunnssikkerhet og beredskap
- Demokrati
- Språk
- Norsk
- Sted
- Fryden
- Stedsbeskrivelse
- Demokratibåten
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 70
- Medvirkende
- Marie Saxegaard, debattleder, Ringerike folkehøgskole
- Marianne Brekken, fungerende generalsekretær, Norges KFUK-KFUM
- Vebjørn Leite Olsen, nestleder, Mental Helse Ungdom
- Einar Opsvik, leder, Folkehøgskoleforbundet
- Kontaktperson
- Tor Inge Askeland, Folkehøgskolekontoret, 93257568
- Universell utforming
- Nei
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Når sammensatte trusler øker - hvordan ruster vi unge mot det som kommer?
Totalberedskapskommisjonen kom i 2023 med sin rapport “Nå er det alvor”.
Kommisjonen vurderer her hvordan de samlede beredskapsressursene kan benyttes best mulig for å videreutvikle samfunnssikkerhet og beredskap.
Det er en naturlig konsekvens at det satser på forsvaret og førstegangstjenesten.
Men hvilken rolle kan også folkehøgskolen spille inn i totalberedskapen?
Folkehøgskolens formål er å drive allmenndanning og folkeopplysning. Et år på folkehøgskole gir sosial mobilitet og tilhørighet - et sted å høre til. I bygd og by har vi bygninger og lokaler. Våre ansatte har bred og dyp kompetanse, ikke minst på psykososial oppfølging og beredskap.
Folkehøgskolenes fokus på allmenndanning og folkeopplysning tar utgangspunkt i den enkeltes liv, rolle og ansvar overfor seg selv og andre i den verdenen vi lever i. Å oppleve å være en del av et fellesskap er avgjørende for egen livskvalitet, men også for fellesskapet. I et fellesskap som på folkehøgskolen, får de unge anledning til å lære om og av andre, lytte til og reflektere over andres ståsted. Folkehøgskolen er et redskap for å bli en god medborger og forstå verdien av fellesskapet.
En folkehøgskole drevet på riktig måte vil kunne spille en avgjørende rolle i å bygge motstandsdyktige unge voksne.
I en tid der utenforskap er en trussel mot demokratiet, og unges tillit til myndighetene er rekordlav, hvordan kan vi få best mulig utbytte av folkehøgskolens samfunnsnytte?