Hvordan kan næringslivet bidra til en raskere jernbaneforbindelse mellom Oslo og Stockholm?

Arrangør
Oslo - Stockholm 2.55 AB
Dag
Onsdag 14.8 2024 13:00 - 14:00
Arrangementstype
Samtale
Tema
Infrastruktur
Samferdsel og mobilitet
Språk
Norsk
Sted
Sløydsalen
Stedsbeskrivelse
1. etasje
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
55
Medvirkende
Jonas Karlsson, Adm.dir., Oslo-Sthlm 2.55
Pål Arne Davidsen, Partner, Rud Pedersen Norge
Kontaktperson
Jonas Karlsson, Adm.dir. Oslo-Stockholm 2.55, Oslo - Stockholm 2.55 AB, +46706311363
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Oslo-Stockholm 2.55 inviterer til samtale med næringsliv og politikere for å diskutere forslag og muligheter for å få redusert reisetiden mellom Oslo og Stockholm til under 3 timer.

Krigen i Ukraina endret verden, og har for alvor satt søkelyset på behovet for tettere europeisk og nordisk integrasjon. Strekningen Oslo – Stockholm er pekt på som en forsyningslinje av eksistensiell betydning, med halvparten av de sysselsatte i det svenske totalforsvaret, og en betydelig konsentrasjon av norsk forsvarsindustri langs aksen. At Sverige endelig har blitt en del av NATO, understreker viktigheten av nordisk og alliert samarbeid innen grensekryssende transport.

I oktober 2022 kom Regjeringen med «Mulighetsstudien Oslo-Stockholm». Den viste høy nytte for de reisende, og store gevinster i form av utslippskutt og regional næringsutvikling. Det snakkes ofte om kostnadene ved gjennomføring av større samferdselsprosjekter, men sjeldnere om kostnadene dersom man ikke gjør noe. Mulighetsstudien viste at det er mulig å både øke antallet avganger og redusere reisetiden betydelig mellom de to hovedstedene. Dette vil gi en stor økning i antall togreisende, som igjen vil kunne ha store positive effekter for regionalt næringsliv på begge sider av grensen.

Årets Nasjonale Transportplan (NTP) har for alvor vist at budsjettrammene for store, grensekryssende samferdselsprosjekter er trange. Skal man få gjennomført nødvendige oppgraderinger av viktige infrastrukturlinjer må vi også se på alternative finansieringsmodeller, slik som offentlig-privat samarbeid.

På svensk side er det flere store industrielle aktører som har tatt til orde for at næringslivet kan og bør spille en rolle i å finansiere og drifte prosjektet etter en modell fra Arlandabanen og Öresundbroen.  

Vi tar samtalen med representanter for næringsliv og politikere for å diskutere fremdriften i prosjektet, hva næringslivet kan bidra med og hva som trengs på norsk og svensk side for å få fortgang i prosjektet.

Oslo-Stockholm 2.55 vil gi en status for arbeidet med å få ned reisetiden mellom de to hovedstedene, og hva som er de nødvendige neste stegene i prosessen.

Paneldeltagere:

  • Jonas Karlsson, VD Oslo-Sthlm 2.55
  • Cecilie Kroglund (AP), Statssekretær Samferdselsdepartementet
  • Morten Stordalen (FrP), medlem Transport- og kommunikasjonskomiteen 
  • Håkon Snortheim (H), Fylkesråd for Samferdsel, Akershus
  • Rikke Lind, administrerende direktør i SJ Norge og styreleder i Norsk-Svensk Handelskammer
  • Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør Alstom Norge
  • John Turesson, leder av SEB Norge og styremedlem i Norsk-Svensk Handelskammer
  • Oskar Andrews, PhD og leder av DNB Finans Sverige
  • Ordstyrer: Pål Arne Davidsen, Partner og Leder av Samferdsel & Infrastruktur i Rud Pedersen Group
Hopp til toppen