Truer bompengeinstituttet nullvisjonen?

Arrangør
Kongelig Norsk Automobilklub
Dag
Mandag 12.8 2024 19:30 - 20:30
Arrangementstype
Samtale
Tema
Samferdsel og mobilitet
Språk
Norsk
Sted
Samferdselsteltet
Stedsbeskrivelse
1
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
100
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Askill H. Halse, Forskningsleder, Transportøkonomisk Institutt
Finn Aasmund Hobbesland, Direktør samfunn og utvikling, Nye Veier
Marte Mjøs Persen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
Morten Stordalen, Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet
Børre Skiaker, Generalsekretær, Kongelig Norsk Automobilklub - KNA
Kontaktperson
Tor Valdvik, Samfunnskontakt, Kongelig Norsk Automobilklub, 95176018
Nettside
http://www.kna.no
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Hvordan kombinerer vi bompengefinansiering med å ivareta trafikksikkerheten og ta ut mest mulig samfunnsnytte av den nye veien.  I 2022 ble det krevd inn over 14 milliarder kroner i bompenger, mens i 2023 havnet vi på ca. 14,8 milliarder. 

For inneværende år anslås en ytterligere økning. I denne sesjonen skal vi prøve å bli litt klokere på hvem som rammes mest av det økende bompengetrykket, hvilke konsekvenser det får og hva kan vi gjøre med det. Som innledning til den politiske samtalen skal forskningsleder ved TØI, Askill Harkjerr Halse innlede om bompengers betydning for reisevalg og mulige avvisningseffekter som kan føre til flukt til sideveier.

Direktør for samfunn og utvikling i Nye veier, Finn Aasmund Hobbesland vil innlede om E39 mellom Mandal og Kristiansand hvor denne problemstillingen nylig har blitt aktualisert. 

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker innleder omkring undersøkelser KNA har gjort om flukt til sidevei.

Stortingsrepresentantene Marte Mjøs Persen (AP) og Morten Stordalen (FrP) vil ha en samtale om problemstillingene basert på innledningene.

Hopp til toppen