- Arrangør
- Kongelig Norsk Automobilklub
- Dag
- Mandag 12.8 2024 19:30 - 20:30
- Arrangementstype
- Samtale
- Tema
- Samferdsel og mobilitet
- Språk
- Norsk
- Sted
- Samferdselsteltet
- Stedsbeskrivelse
- 1
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 100
- Streaming
- Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Askill H. Halse, Forskningsleder, Transportøkonomisk Institutt
- Finn Aasmund Hobbesland, Direktør samfunn og utvikling, Nye Veier
- Marte Mjøs Persen, Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
- Morten Stordalen, Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet
- Børre Skiaker, Generalsekretær, Kongelig Norsk Automobilklub - KNA
- Kontaktperson
- Tor Valdvik, Samfunnskontakt, Kongelig Norsk Automobilklub, 95176018
- Nettside
- http://www.kna.no
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Hvordan kombinerer vi bompengefinansiering med å ivareta trafikksikkerheten og ta ut mest mulig samfunnsnytte av den nye veien. I 2022 ble det krevd inn over 14 milliarder kroner i bompenger, mens i 2023 havnet vi på ca. 14,8 milliarder.
For inneværende år anslås en ytterligere økning. I denne sesjonen skal vi prøve å bli litt klokere på hvem som rammes mest av det økende bompengetrykket, hvilke konsekvenser det får og hva kan vi gjøre med det. Som innledning til den politiske samtalen skal forskningsleder ved TØI, Askill Harkjerr Halse innlede om bompengers betydning for reisevalg og mulige avvisningseffekter som kan føre til flukt til sideveier.
Direktør for samfunn og utvikling i Nye veier, Finn Aasmund Hobbesland vil innlede om E39 mellom Mandal og Kristiansand hvor denne problemstillingen nylig har blitt aktualisert.
Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker innleder omkring undersøkelser KNA har gjort om flukt til sidevei.
Stortingsrepresentantene Marte Mjøs Persen (AP) og Morten Stordalen (FrP) vil ha en samtale om problemstillingene basert på innledningene.