Makta!​ 27 millioner har talt - forbrukermakta rår​

Arrangør
Miljømerking Norge - Svanemerket
Dag
Onsdag 14.8 2024 10:30 - 11:20
Arrangementstype
Debatt
Tema
Klima/miljø
Næringsliv
Språk
Norsk
Sted
Nordens telt
Stedsbeskrivelse
Rådhusgaten 8
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
70
Streaming
Gå til streamingsiden
Medvirkende
Kjersti Toppe, Barne- og familieminister, BFD
Petter Gulli, Strategisk rådgiver, 12YEARS
Tonje Drevland, Jurist, Forbrukertilsynet
Camilla Skjelsbæk Gramstad, Bærekraftsjef, Elkjøp Nordic
Trude Ertresvåg, CSO, Devold
Anne Grethe Henriksen, Markeds- og kommunikasjonssjef, Svanemerket
Cathrine Pia Lund, Administrerende direktør, Svanemerket
Kontaktperson
Nina Margareta Høie, Pressesjef, Miljømerking Norge - Svanemerket, 46355314, [email protected]
Nettside
https://svanemerket.no/
Facebook
www.facebook.com/svanemerket
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Vi spurte forbrukerne i Norden hvordan det grønne skiftet ser ut fra deres side. Hør hva de svarte. ​​

Interessen for både klimasaken og klimapolitikken går i bølger. Men èn ting holder stand. I en stor nordisk forbrukerundersøkelse svarer et overveldende flertall at de ønsker å ta gode miljøvalg. Nesten like mange svarer at de synes det er vanskelig å handle miljøvennlige varer og tjenester når det kommer til praksis i hverdagen. ​

Og det er lett å forstå. Ting lages for bruk og kast. Utvalget av miljøvennlige produkter er snevert og villedende markedsføring gjør at forbrukerne handler "dritt" i god tro. 

EU fortsetter arbeidet med å styrke forbrukernes rettigheter gjennom nye regler for alt fra produksjon til markedsføring. Og det vil unektelig hjelpe oss forbrukere å handle mer miljøvennlig når bedriftenes "lisence to operate" legges høyere. ​

Men hvordan utløser vi potensialet i forbrukermakten? Og kan vi samtidig stimulere det nordiske markedet til å bli et mer miljøvennlig, men lønnsomt næringsliv?

Vi byr på forbrukerinnsikt fra vår rykende ferske nordiske forbrukerundersøkelse og inspirerende paneldebatt. ​​

Hopp til toppen