Tekstilrevolusjon - nå!

Arrangør
TOMRA, FÆBRIK
Dag
Onsdag 14.8 2024 11:00 - 11:45
Arrangementstype
Debatt
Tema
Klima/miljø
Innovasjon
Språk
Norsk
Sted
Langbryggen 15
Stedsbeskrivelse
Sirkulærscenen
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
50
Medvirkende
Jenny Skavlan, medgründer, FÆBRIK
Ingrid Bergtun, medgründer, FÆBRIK
Marcus Hartmann, nordisk bærekraftssjef, H&M Group
Johnny Ottesen, adm.dir., Voice
Linda Refvik, adm.dir., NF&TA
Nikolai Langguth, assosiert partner, McKinsey & Co.
Vibeke Krohn, adm.dir., TOMRA Textiles
Kontaktperson
Jo Eikeland Roald, leder eksternrelasjoner, TOMRA, 92612699, jo.eikeland.roald@tomra.com
Nettside
http://www.tomra.com
http://www.faebrik.no
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Tekstilavfall skal ikke lenger rett i søpla. Fra 1. januar starter påbudet om separat innsamling av klær. Men hva skjer så? Ikke kan vi brenne det, og ikke kan vi sende det til utlandet. Hvem kan egentlig sy og reparere lenger? Hva sier klærne våre om hvordan vi har det, både som individer og samfunn? Og hvem har egentlig ansvaret for å dulte oss i riktig retning? 

Pantespesialistene i TOMRA og sy-influenserne i FÆBRIK inviterer til høyttenkning og panelsamtale om norske klær, norsk mote og ikke minst – norsk tekstilavfall.  

Vi kjøper flere plagg av dårligere kvalitet og bruker dem kortere enn noensinne. Slik bidrar vi alle til enda større karbonutslipp, mer vannforurensning og plast i havet. Den globale tekstilindustrien har like store utslipp som luftfarten og knapt noen av tekstilfibrene som fremstilles brukes igjen.  

En annen virkelighet er mulig. Den var faktisk helt normal for bare noen tiår siden. Vi pleide å kunne reparere, tilpasse og produsere klærne våre helt selv. I dag har denne kunnskapen gått i den nasjonale glemmeboken – fordi vi har hatt god råd, lite tid og uendelige valgmuligheter. Slik kan det ikke fortsette. 

I hele Europa blir det påbud om å samle inn brukte og ødelagte tekstiler med tanke på både gjenbruk og resirkulering. Det betyr at vi om bare noen måneder kan sitte på toppen av et berg av brukte klær som ingen vet hva vi skal gjøre med. Vi trenger effektiv innsamling, bedre sortering og stor skala – men vi må også tenke nytt om hvor mange plagg vi egentlig kjøper. 

Tiden er inne for en ny tekstilrevolusjon. Hvordan skal den se ut, og hva skal til for å lykkes? 

For å sette scenen har vi bedt FÆBRIK sette scenen ved å fortelle norsk kleshistorie på tre minutter. Deretter inviterer vi et bredt sammensatt panel til å diskutere utfordringene og løsningene.

Hopp til toppen