- Arrangør
- Universitetet i Agder
- Dag
- Torsdag 15.8 2024 12:00 - 13:00
- Arrangementstype
- Foredrag
- Tema
- Utdanning
- Digitalisering
- Språk
- Norsk
- Sted
- UiA-teltet
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 80
- Streaming
Gå til streamingsiden
- Medvirkende
- Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder
- Jon Olav Sørhaug, Førsteamanuensis, Universitetet i Agder
- Kontaktperson
- Leonora Bergsjø, Digitaletiker, Universitetet i Agder, 97001585
- Nettside
- https://www.uia.no/arendalsuka
- Universell utforming
-
Rullestoltilpasset lokale
- Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Servering
- Ja
- Om arrangementet
Den norske skolen er i en stor endringsprosess, der innføring av verktøy som Chat GPT med kunstig intelligens (KI) stiller nye krav til undervisning og vurdering. Digitale verktøy aktualiserer en rekke etiske diskusjoner rundt bruk av digital teknologi og KI i klasserommene. For eksempel kan KI-chatboter være nyttige samtalepartnere i mange undervisningssituasjoner og brukes aktivt til læring og kritisk tenkning, men kan også gi feilinformasjon eller fremstillinger av verden som ikke er i tråd med ideer om demokrati og likeverd. Forskning tyder på at særlig yngre elever har stor tillit til informasjonen chatboter gir, og få kritiske strategier å møte disse med. Når skal en begynne med KI i skolen, hvilke etiske valg står lærere i, og hvordan kan vi legge til rette for at løsningene blir ansvarlige og bidrar til danning?
Innledninger ved forskere og lærere som har testet ut KI i undervisningssituasjoner i skolen og høyere utdanning, panelsamtale med dem og politikere.