Hjulene på bussen går ikke rundt uten penger: Hvem betaler for kollektivtransportens fremtid?

Arrangør
Yrkestrafikkforbundet
Dag
Tirsdag 13.8 2024 17:00 - 17:45
Arrangementstype
Debatt
Tema
Samferdsel og mobilitet
Språk
Norsk
Sted
Barrique øl og vinstue
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
100
Kontaktperson
Adrian Pracon, Kommunikasjonssjef, Yrkestrafikkforbundet, 93404436, adrian@ytf.no
Nettside
http://www.ytf.no
Facebook
www.facebook.com/Yrkestrafikkforbundet
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Servering
Nei
Om arrangementet

Yrkestrafikkforbundet inviterer til en engasjerende debatt om hvordan vi kan sikre en bærekraftig og innovativ kollektivtransport i Norge. Debatten vil fokusere på utfordringer og løsninger knyttet til finansiering, samt potensialet for teknologiske fremskritt i sektoren.

Tema: Bærekraftig finansiering og innovasjon i kollektivtransporten

Aktuell bakgrunn: Kollektivtransporten i Norge, spesielt i de største byene, står overfor store økonomiske utfordringer. Pandemien har forverret situasjonen ved å redusere passasjertallene, mens driftskostnadene har økt på grunn av høyere priser på energi og kapital. Ifølge TØI-rapporten, trenger kollektivtransporten en tydelig "eier" i den nasjonale transportplanen for å sikre nødvendige investeringer og fremme kollektivprosjekter på tvers av transportformer​​.

For å oppfylle nullvekstmålet for biltrafikk og oppnå samfunnsøkonomiske og miljømessige gevinster, er det nødvendig med betydelige investeringer i kollektivtransporten. Og hvem skal ta regningen?

Problemstillinger som vil bli diskutert:

  1. Finansiering av kollektivtransporten:
    • Hvordan kan vi sikre langsiktig og forutsigbar finansiering av kollektivtransporten i norske byer og distrikter?
    • Hvordan påvirker finansieringen yrket? Hvorfor mangler det fortsatt sjåfører til bransjen? Og hvorfor må mange sjåfører jobbe ufrivillig deltid?
  2. Innovasjon i kollektivtransporten:
    • Kan overgang til elektriske busser, bidra til en mer bærekraftig og effektiv kollektivtransport eller spiser det opp budsjettene som ellers skulle gått til drift?
Hopp til toppen