- Arrangør
- Avinor, GreenH
- Dag
- Onsdag 14.8 2024 11:00 - 11:50
- Arrangementstype
- Debatt
- Tema
- Energi
- Samferdsel og mobilitet
- Språk
- Norsk
- Sted
- MS Brisen
- Stedsbeskrivelse
- Nedre dekk
- Vis i kart
- Antall plasser i lokalet
- 100
- Medvirkende
- Bent-Joacim Bentzen, Statssekretær for Senterpartiet, Samferdselsdepartementet
- Liv Kari Eskeland, Stortingsrepresentant for Hordaland, Høyre
- Axel Klafstad, Leder forretningsutvikling, GreenH
- Olav Mosvold Larsen, Avdelingsleder bærekraft, Avinor
- Jan Petter Steinland, Leder innovasjon og utvikling, Luftfartstilsynet
- Knut Morten “Joss” Johansen, Direktør for samfunnskontakt, SAS
- Ingvild Kilen Rørholt, Fagansvarlig transport, Zero
- Sigurd Øvrebø, Administrerende direktør, Rolls-Royce Electrical Norway
- John-Ragnar Aarseth, Møteleder/Konserndirektør samfunn og kommunikasjon, Avinor
- Kontaktperson
- Axel Klafstad, Forretningsutvikler, GreenH, 92808510
- Nettside
- https://avinor.no
- https://greenh.no/en/home/
- Universell utforming
- Rullestoltilpasset lokale
- Rullestoltilpasset WC
- Hørselshjelpemidler
- Miljøprofil
- Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
- Om arrangementet
Luftfart er en såkalt «hard to abate»-sektor som er krevende å få over på fossilfritt drivstoff. Bruk av hydrogen som energibærer kan bidra til å redusere utslipp fra luftfarten betydelig, uten å måtte redusere kapasitet og rekkevidde.
Hydrogen er en høyaktuell energibærer i skipsfarten, men hvordan står det til med luftfarten?Flyprodusenten Airbus har estimert at de kan ha hydrogenfly i kommersiell operasjon i 2035. I dag er det utfordringer med tilgang og transport av hydrogen.
Spørsmål til debatten:- Hvordan kan vi bygge opp verdikjeder for hydrogen slik at det kan bli en sentral energibærer for norsk luftfart i fremtiden?
- Hvordan kan Norge ta en posisjon som en ledende hydrogenprodusent?
- Hvilke utfordringer ser vi? Hvordan kan politikerne bidra?